fredag 1 februari 2019

Veta, förstå, träna, kunna

Bakknä och lår på en elevs häst
Fina resultat efter många timmars träning
Varför kommer vi aldrig framåt!? 
Detta inläggs tanke är absolut inte att ge någon dåligt samvete, ångest eller liknande men det är ändå en sak som behöver belysas. 
Det jag tänker ta upp idag handlar om utveckling, framsteg och vikten av att träna. 

Idag matas vi med information från alla möjliga håll.
Allt vi vill veta finns bara ett par knapptryck bort och vi får mer information än vi kan ta till oss och processa.
Vi får så mycket information att jag märker att människan helt glömt bort hur man är källkritisk.
Men nu är det inte källkritik jag ska parata om idag utan något annat som detta överflöd av information leder till, nämligen att vi nu för tiden VET en hel massa.

Att VETA en massa saker är ju jätte bra men det har sina baksidor.
Det jag märker är att folk börjar tro att VETA är samma sak som att KUNNA.
Men tyvärr så är det inte så enkelt och här går många vilse.
Det leder till att man blir besviken för att man inte uppnår det man vill så snabbt som man trodde att det skulle gå. 

Jag märker många som år ut och år in rider och tränar sina hästar men kommer ingenstans.
Nu kan det vara så att de är fullt nöjda med det och det är absolut okej, men de jag tänker på här är de som öppet beklagar sig över detta.

Så hur ska man göra för att komma någonstans då?
Svaret är jätte enkelt, TRÄNA!

Tänk att jag kommer ut och håller lektioner.
Under ditt ridpass kommer jag säkerligen förklara en hel massa saker.
Vissa av dessa nya kunskaper kommer du (genom att jag berättat om dem) VETA och några kommer du till och med FÖRSTÅ.
Sedan åker vi hem, var och en till sitt och det är här ditt jobb börjar.
Det jag har gjort under vår lektion är att jag sett till att du FÖRSTÅTT det jag tycker är viktigast för dig och din häst just i nu.
Och nu när du kommit hem ligger ansvaret på dig att TRÄNA.
Med dig har du fått några viktiga hemläxor att fokusera på. 
Desto fler timmar du investerar i träningen, desto snabbare kommer du KUNNA det jag hjälpt dig att FÖRSTÅ och desto snabbare kommer du och din häst utvecklas. 

Ekvationen är så himla enkel, desto mer du och din häst tränar desto snabbare kommer ni till resultat.
Om du rider din häst 2 dagar i veckan ca 1h per pass kommer ni på ett år ha tränat 104h.
Om du istället rider din häst 6 dagar i veckan ca 1h per pass kommer ni lagt totalt 312h på träning.
Det vill säga att den som rider 6 dagar per vecka har lagt ner tre gånger så mycket tid på träning än den som rider 2 dagar.

Om vi generaliserar grovt (tar ingen hänsyn till alla de andra faktorer som finns) så betyder det att om det tar 1 år att lära hästen piff om du rider 6 dagar i veckan, så kommer det ta minst 3 år om du rider 2 dagar i veckan.
Men alla vi som tränar själva vet hur viktig kontinuiteten är så antagligen kommer skillnaden vara betydligt större än det generella exemplet ovan.

Så att VETA vad man ska TRÄNA på för att sedan KUNNA något är A och O i din och din hästs utveckling tillsammans.

Hur ser du på din och din häst träning tillsammans?
Hur mycket tid investerar du i er träning?
Vilka hinder har du för att kunna lägga ned all den tid du skulle vilja?
Hur övervinner du dessa hinder?
Sätter du mål i proportion till den träning ni kan utföra?

Några frågor för dig att fundera på under helgen.
Trevlig helg! 

Inga kommentarer: