tisdag 19 februari 2019

Nöjd!


Hur ser dina ridpass ut?
Hur känner du dig när du rider din häst?
Hur ger du belöning?

Morötter, klappar, beröm mm. i alla ära men det bästa sättet tänker jag att belöna sin häst på är att känna sig nöjd.
Genuint nöjd.

Jag försöker alltid lägga upp mina ridpass på ett sådant sätt att jag kan känna mig nöjd hela tiden.
Det kanske kan verka svårt men det hela handlar om att lägga kraven efter dagsform och kunna läsa av sin häst.
Det vill säga att ibland får man sänka kraven rätt rejält ett pass för att kunna känna sig nöjd. 
Inte ställa hästen inför uppgifter den inte klarar av och ha rätt förväntningar.
Det är rätt enkelt egentligen och tänk hur hästen kommer kännas sig, också nöjd.
Jag tror även att detta är nyckeln framåt med en häst som "tycker det är tråkigt att träna på banan".
Om man som ryttare gör saker som man vet att båda är bra på och kan hitta nöjd-känslan varje pass så kommer snart hästen älska att träna.
När man nått detta lägga kan man sedan börja lägga till nya saker, testa sådant som är för svårt och ta sig framåt och fortfarande bara känna sig nöjd.
Så mycket handlar om din inställning.  

Att rida genom att tvinga hästen till saker, skapa kamp och känns frustration är vägar som jag anser inte leder någonstans.
Och det är vårt ansvar som ryttare att ALDRIG hamna där.

Ikväll ska jag och Pilgrim rida lektion för Ewa och jag kommer le mig igenom hela passet!

Inga kommentarer: