onsdag 20 februari 2019

Piruetträning


Igår var det tisdag, min älsklingsdag.
Tisdag betyder lektion med Ewa och jag kan inte ens beskriva hur mycket energi jag får och hur glad jag känner mig efter.

Fokus för lektionen var galoppiruetten eller kanske bättre beskrivet hur man förbereder hästen inför att en dag gör en galoppiruett.
En otroligt bra lektion!
Jag red Pilgrim och på slutet la vi in lite galopp och ett par steg vändning och han var jätte duktig.
Hans galopp är dessutom riktigt fin nu.

Han hade en liten period under passet när han blev övertaggad och bara vill trava *skrattar*
Förr hade detta till slut skapat frustration i honom men nu kunde han utan problem landa och komma tillbaka till ett jätte fint fokus igen.
Det känns super bra att känna att han utvecklats så fint.
Har sagt det förut men vår största utmaning är just att lyckas kontrollera graden av samling vi når.
Att gå in och ur samling, upp och ner i energi under samma pass.
Och det börjar faktiskt att funka riktigt bra nu och det är så himla underbart.
Detta är något som vi investerat mycket tid i under våra träningar och kommer vara nyckeln för vår utveckling.
När detta är helt på plats kommer Pilgrim kunna göra precis vad som helst.
Jag menar han har världens finaste tramp, en passage som är stor, luftig och kraftfull, en galopp utan dess like och en terre a terre som kommer kunna leda till vilka skolor som helst ovan mark.
Men för att komma dit behöver vi skolas mer och han har behövt tid för att utvecklas mentalt.
Skolningen ger mer fokus men även tiden och inte att förglömma alla timmar vi investerar i vår träning tillsammans.


Efter lektionen fick Pilgrim stå inne en liten extra stund och äta hö och prova sitt nya Back on Track täcke för första gången.
Kändes jätte bra och han gav det högsta betyg.
Att han sedan dessutom blev toksnygg i det var bara en bonus.
Jag har alltid drömt om en BoT täcke och nu när de gjort en ny modell som dessutom är galet snygg kunde jag inte låta bli längre.*ler*
Klämde även till och köpte deras nya super snygga schabrak...

Inga kommentarer: