torsdag 14 februari 2019

Nu är vi igång!


Nu har jag äntligen fått vara frisk ett bra tag.
Tänk så många gånger jag varit sjuk under november till januari, jag som ALDRIG är sjuk.
Men nu är jag frisk och alla krafter har återvänt och hästarna är i full träning igen.
Och det är så J*vla skönt!!!!!!

Än så länge är denna vinter helt perfekt, okej att det varit lite kallt men underlaget är toppen och det är ingen is.
Ridbanan plogas av världens bästa Ted så snart det snöat och det gör det verkligen enkelt att hålla i träningen.
Idag ska det dock bli +5 grader och det verkar hålla sig så i några dagar nu men jag hoppas att det inte kommer förstöra underlaget så mycket.


Lilja är verkligen i sitt livs form nu.
Hon är en häst som mår bäst av att ridas varje dag.
Om jag ridit ett riktigt tufft pass ena dagen där hon fått bli svettig så är hon ännu finare dagen efter. 
Längtar tills min sele är klar så jag kan börja köra henne lite.
Tror verkligen hon kommer uppskatta den träningen, tänk så super bra att kunna sladda ridbanan och samtidigt träna hästen.
För att inte tala om att galoppera fram på lägdorna i pudersnö med en släde!


Nu när underlaget är så pass bra har jag en liten period då jag fokuserar på galoppen hos alla hästarna.
Cappes paradgren är galopp, Pilgrims galopp är fantastisk men han finner den inte enkel och Lilja är den som har det klurigast med galoppen.
Men det börjar ta sig.
Det är precis som med allting annat att man behöver träna för att bli bättre.
Och det viktiga är att ha en plan.
Men rider inte för själva ridpasset i sig, man rider för framtiden.

Att fundera på vad man gör och varför och vad det sedan ska leda till.
Så om jag tänker att jag vill träna galopp på Lilja ett ridpass, hur behöver jag då lägga upp ridpassen innan för att ställa för det.
Det är sådant jag tror folk glömmer i sin träning med hästarna, att tänka att jag gör detta idag, sedan det där imorgon för att sedan i övermorgon kunna testa det där jag planerat för.
Att bara sitta upp och tro att man kan träna massa nya saker eller ta saker till en ny nivå utan rätt förberedelser är inte att ge vare sig själv eller hästen rätt förutsättningar för att lyckas. 
Så du rider inte för idag, du rider för imorgon och för om 1år och för om 10år.

Inga kommentarer: