måndag 19 februari 2018

Tyst och sitt still!


Något Pilgrim lärt mig så är det vad sann kommunikation är.
Sann kommunikation där två parter för en dialog och delar med sig till varandra och där full jämställdhet råder.
Jag önskar att alla fick uppleva detta med sin häst och det är absolut möjligt.
Men för att kunna göra det måste man vara tyst och lyssna.
Vår hästar vill inget hellre än att interagera med oss men om vi inte lyssnar kommer de garanterat sluta försöka. 

Men att vara tyst och lyssna är en rätt stor utmaning då våra tankar lätt driver iväg, vi har svårt att hålla fokus och om vi rider ska vi desutom hålla koll på våra kroppar.
Att träna på att vara i nuet är väldigt viktigt men vi får heller inte bortse sitsens betydelse om vi vill kommunicera när vi rider.

Det är så mycket fokus idag på vår sits och hur vi ska ge olika hjälper för att få hästen att göra det vi önskar.
Det pratas hela tiden om vår inverkan på hästen ur aspekten att vi ger hjälper med vår sits och hur hästen reagerar på dem och många tränare har kurser i sitsens betydelse och inverkan. 
Och ja sitsen är A och O.
Men jag vill framhäva ett annat perspektiv som Pilgrim lärt mig är än mer viktigt, och det är att vara tyst.
Att kunna kontrollera sin kropp i sadeln, att kunna vara helt tyst men ändå samtidigt ta ansvar för sig själv och inte vara i vägen för hästen.
Jag har märkt att ju mer jag lyckas vara tyst i sadeln och lyssnar på hästen desto mer kommunikation från hästens sidan kan jag ta emot och förstå.

Helt plötsligt av någon anledning blir hjälpgivningen sekundär och våra nervsystem kan ta över.
Så egentligen borde sitskurserna handla om att ta ansvar och göra så lite som möjligt, "hur du är helt still på hästen".  
Jag tror att det är när hästen börjar kommunicera tillbaka som vi upplever känslan av att vi rider med tanken, att två blir en och för att detta ska inträffa måste vi vara tysta.

Detta är för mig något helt annat än en häst som är lydig för hjälperna och lärt sig olika rörelser utantill.
För mig blir inte det äkta, det blir mer trix och cirkuskonster.   
Det är svårt att försöka förklara men jag vill att rörelserna ska komma inifrån hästen.

Så våga släpp kontrollen, jobba med att bli stilla och tyst och börja ta emot allt det din häst sänder till dig.
För det viktiga är VARFÖR ni gör något inte hur det ser ut utifrån.

2 kommentarer:

Dun Do Lena sa...

Förstår precis!
Hade en gång en lektion när min första-häst var riktigt ung, instruktören sa: "ge hjälp sen bara åk häst. Mycket mera bara åka med!"
Kan låta trubbigt att 'åka med', men jag tror faktiskt det var detta hon var ute efter.
Att förklara eller hitta rätt beskrivande uttryck är det kluriga;)

Johanna sa...

Kan inte annat än hålla med!!!!

Ibland tror jag hästar skulle säga åt oss att hålla käften om de bara kunde.... ;)