måndag 5 februari 2018

Snö, snö och ännu mera snö

Snödjupet på gräsmattan
Ja med tanke på all snö som kommit så är det svårt att skriva om något annat än det. 
Det kom minst 50cm snö under torsdagen och vi valde att jobbade hemifrån eftersom vi var helt insnöade.
Även fredagen fick vi spendera hemma då vår väg inte blev plogad förrän vid lunch.
Sedan har vi spenderat hela helgen till att skotta känns det som.

Änglar finns!
Väghyveln gick längs vägen på fredagen för att trycka bort befintliga plogvallar då bilvägen blivit smal som en ko-stig.
Det medförde att det blev 2m snö framför ingång till ena hagen.
Det var bara att börja skotta, men ibland har man världens tur.
För vem har sagt att man måste skotta med en spade?
Nä här använder vi oss av det tunga artilleriet och vips var hagen framskottad.  

Kolla snödjupet innanför grinden, tråden vid grinden sitter på 130cm och den under på 60cm

Världens bästa Tomas, min traktor!
Annars har mycket skottning bestått i att skotta av alla tak på gården och skotta fram staket i hagarna.
Stackars korna fick vara instängda i lösdriften i två dagar tills vi hunnit skotta fram deras hage.
Hästarnas staket skottade vi fram redan torsdag natt. Många timmar tog det men vad gör man liksom?
Jag vill inte ha dem inne och jag skulle aldrig våga chansa att släppa ut dem i en hage med översnöade staket.
För skulle det hända något så skulle jag aldrig förlåta mig själv.
Då spelar det ingen roll hur trött man är, det är bara att skotta. 

Vet inte om det syns av bilden, men det var så sjukt mycket snö att skotta undan för att få fram översta tråden i hagen.


Men så här mycket snö är inte bara dåligt.
Det är så vackert ute att man nästan tappar andan.
Det är stjärnklart på kvällarna och alla snöhögar på gården kastar långa skuggor i månens sken så det ser ut som om man bor i en mystisk sagovärld. 
Underlaget längs landsvägarna är perfekt och ridturerna helt underbara.
Hästarna är pigga och glada och man njuter varenda sekund.

Så nu kan denna snö få stanna ett tag men det behöver inte komma någon mer.
Ridbanan är plogad och helt perfekt och jag och Cappe har börjat komma igång lite mer nu.
Igår kväll var han som en dröm att rida.
Att ligga och växla mellan terre a terre och galopp är rätt häftigt.
Han klämde även själv in ett byte när han tyckte det var dags att byta varv *skrattar*
Men vi rider fortfarande korta pass men jag känner hur han hela tiden bli starkare.

Idag har vi -24 grader men jag tänkte ändå försöka rida ikväll.
Längtar!

Inga kommentarer: