måndag 29 maj 2017

Behandlingen av pojkarna


I torsdags fick pojkarna varsin kraniosakral behandling av Maja.
Det var första gången vi testade detta och det var mycket intressant.

Kort om kraniosakral terapi:
Det var den amerikanske osteopaten William G Sutherland som på 1920-talet utvecklade den kraniosakrala behandlingsmetoden. Han upptäckte att hjärnan, hjärnhinnorna, ryggmärgen och korsbenet tillsammans med ryggmärgsvätskan utgör ett slutet hydrauliskt system med egen puls, den kraniosakrala pulsen. Denna puls ger en subtil rörelse som fortplantas ut i kroppen via bindväv och muskler. Denna grundrörelses tillstånd är helt avgörande för ditt välmående. En störning i systemet kan upplevas alltifrån stora fysiska smärtor till lättare obehag.

Under behandlingen rättar man till små felställningar mellan skallens ben, ryggraden och bäckenet och släpper spänningar i hjärnhinnorna för att återställa det hydrauliska trycket i ryggmärgsvätskan. När systemet åter är i balans kan kroppen börja självläka.

Prickig var först ut med att få behandling.
Först pratade jag och Maja om Prickig och hur jag upplevde saker och ev provblem.
Sedan ledde jag honom fram och tillbaka på gårdsplanen.
Prickig är lite snedare i höger sida/höft och Maja hittade en blockering i hans magen och tarmar på den sidan, även en hel del i lever och mjälte.

Prickig sög åt sig av behandlingen som en svamp, inte så oväntat med tanke på att han bott med Emma innan mig.
Prickig nästan somnade under behandlingen och Cappe somnade faktiskt i sin box bredvid.
Först stod han och sög åt sig av den behandling Prickig fick och sedan la han sig ned och sov. 

När det blev Cappes tur kom så mycket upp till ytan.
Det blev inte en fysisk behandling utan den blev helt och hållet mental.
Hans skal med rädslor och stress sprack ytterligare lite och han hade verkligen en tuff behandling men den var så nyttig.
Maja sa att Cappe var den mest öppna häst hon träffas (öppen på ett andligt plan) och Prickig var en häst som tog på sig alla andras bekymmer och de satte sig i hans kropp.

Det första Maja sa när hon klev in i stallet var "Här var det högt i tak" och då menade hon inte var det fysiska taket var placerat *ler*
Maja bekräftade också att allt min hästar får att äta är helt perfekt!
Kändes skönt att höra, vet ju att jag har ett fantastiskt hö men även det andra de får var bra.
Har ju verkligen jobbat med att hitta en bra kost för pojkarna magar.
Hon sa att blockeringen hon fann i Prickigs mjälte var något som man inte brukar kunna komma till rätta med själv men tack vare att han fick så otroligt bra mat så hade hans kropp börjat läkningen själv.
Hur häftigt är inte det! 
Då känner man sig lite stolt som hästägare.

Maja tog även upp en dela andra spännande saker men de stannar hos mig så länge.
Eftersom mina hästar var så otroligt mottagliga för behandlingen så skulle jag känna efter om ca 5 veckor om de behövde en behandling till.
Normalt brukar man vänta ca 3 veckor.


Annars har åter en helg sprungit förbi där det hänt en massa härliga saker.
Bland annat kommer dagen hos Ewa igår i en helt eget inlägg.

Imorse hittade jag Prickig sovandes i hagen, så himla söt.
Vilken stil! 

Inga kommentarer: