fredag 12 maj 2017

Laddar inför helgen


Idag är det fredag och jag älskar fredagar. 
Man har hela helgen kvar framför sig.
På lördag ska vi åka och hämta en hel pall stolp, äntligen ska vi bygga om de två gamla hagarna som finns kvar på gården.
Det värsta jag vet är verkligen fula och farliga hästhagar så det ska bli så skönt att få dess lika snygga och säkra som övriga hagar.

Det verkar också som om det ska bli lite varmare nu äntligen.
Fy vilket väder vi haft med kyla och snö långt in i maj.
Jag glömde mina stackars två nyköpta lavendlar ute på altanen en natt så de frös.
De verkar inte ha klarat den kylknäppen så nu får jag köpa nya, känns surt.
Alla blomlådor gapar tomma hemma, önskar verkligen lite värme nu så jag kan plantera och göra fint men även så att gräset växer så hästarna kan få börja beta lite grönt.

Ringde och beställde årets höleverans igår.
Höbonden var lite orolig för att det inte börjat växa något än men jag läste i bondepraktikan och de ger ändå hopp:

April Gräs månad 
April våt och kall fyller bondens lada all, men april torr och ren är bonden till stort men.
April snö är så gott som fåragö.
På en våt april följer en torr juni.


Maj Blomster månad
 

Om det regnar mycket i maj, skall det regna litet i september och tvärt om.
Dagg och kyla om aftonen bringa ett gott foder år.
Åska i denna månad skall ej betyda gott år.
Sval maj ger bonden mycket hö i ladorna.
På våt maj följer en torr juni.


Haha, han ser ut som en piraya Prickig
Cappe verkar må riktigt bra nu.
Han är tydlig och berättar för mig att han inte har ont längre, det känns skönt.
Har börjat rida honom pytte lite.
Vi rider ca 5min två gånger i veckan och igår provade vi lite böjt spår ett par varv.
Känns jätte bra.
Han klara också av att kontrollera sin energi nu och gör bara nått litet hopp ibland, så duktig.

Hästarna har sovit ute en natt och jag hoppas att de kan sova ute lite mer nu om värmen kommer.
Har sett alla ligga ned i hagen och sova så det känns bra.

Jag longerade Prickig igår och han var sjukt fin.
Det var bra att åka iväg på kurs för han är så lugn och nöjd just nu, så även fast han var super pigg igår var han så lugn i huvudet.

Hoppas det blir en underbar helg, har lovat mig själv en sovmorgon imorgon vilket jag längtar efter.
Även om jag måste upp till djuren vid 6-tiden så är det så skönt att krypa ned i sängen igen sedan.

Hoppas ni alla får en härlig helg!

Inga kommentarer: