tisdag 27 september 2016

Våga släppa kontrollen


Jag tror det svåraste för oss människor är att våga släppa på vårt kontrollbehov.
Alla har vi det mer eller mindre.
Att våga släppa på detta kontrollbehov när vi är med hästen tycker jag är viktigt, på flera plan.

I söndags råkade jag se en tränare i ungefär 20sek som väckte funderingar inom detta område med kontroll.
Så det jag tänkte skriver om nu har absolut inget med denna tränare att göra, vet inget om hen och har ingen uppfattning.
Men det som utspelade sig under de 20sek jag tittade fick fart på mina tankar om vårt behov av att kontrollera de olika situationen vi hamnar i och hur vi gör för att se till att vi har kontroll i förväg.

När jag kom in i ridhuset satt en ryttare på en islandshäst i halt efter fyrkantsspåret.
Tränaren stod i mitten och instruerade ryttaren att röra på sig i sadeln.
"Hästen ska lära sig stå still och vänta på dig" var tränarens ord.
Så som jag tolkade övningen så skulle hästen lära sig stå still, trots att ryttaren hoppade runt i sadeln, tills dess den fick instruktioner att börja gå igen.

Jag såg aldrig när de började skritta, så jag vet inte alls vad efterföljande instruktioner var, utan allt jag såg var dessa 20sek.

Men lösryckt ut sitt sammanhang fick det mig att börja fundera.
Om nu övningen gick ut på det som den såg ut att gå ut på; lära hästen att stå still, oavsett vad ryttaren gör, tills dess den får andra instruktioner.
Är det verkligen något vi vill lära våra hästar?
Spontant skulle nog svaret vara ja från de flesta, det skulle göra vår samvaro med hästen så mycket enklare.
Tänker bara på alla uppsittningar som görs dagligen.
Men vill vi göra det på detta sätt?
Desensibilisera hästen till att sluta lyssna på vår kropp.
Hur ska vi sedan kunna läsa av hästen, hur ska hästen kunna läsa av oss?
Hur ska hästen kunna förmedla om vi som ryttare gör något tokigt, sitter snett, är i otakt mm. när den precis blivit lärd att just ignorera detta.
Känns för mig som om man plockar bort en grundsten för kommunikation. 

Nä, lär hästen istället att förstå sin roll i sammanhanget och hästen kommer själv välja att stå still tills ni båda är redo.
Hästar vill samarbeta, de vill göra rätt.
Men minst lika viktigt är det att vi tar ansvar för våran egen kropp när vi sitter till häst.
Det är inte hästens jobb att ta hand om oss.
Den ska inte lära sig stå ut med våra misslyckanden utan vi ska göra vårt yttersta för att inte sätta hästen i sådana situationer.

Så låt hästen få tala om för oss när vi gör "fel" så vi får en chans att ändra oss.
Hur ska vi annars veta..? 

1 kommentar:

Johanna sa...

Hur ska hästen våga lyssna på ryttarens signaler i ridningen om ridpasset börjar med att hästen ska ignorera signalerna? ��