fredag 2 september 2016

Att jobba 200%

Att renovera när man har katt...
Just nu jobbar jag och Tomas 200%.
Hundra på jobbet och hundra hemma.
Men det är bara underbart för snart har vi ett nyrenoverat vardagsrum!!!

Ända sedan vi flyttade in i huset har jag avskytt den gräsliga tapeten i vardagsrummet med de beiga väggarna till. Så fult, så inte oss, så bläääääää.

Men nu har vi kört stenhårt flera kvällar och nätter i rad och nu är tapeten ett minne blott.
Den är gömd bakom rep.gips och spackel.

Då huset är från 1933 och det sitter porös board på väggarna var det bara att gipsa hela rummet för att få det någorlunda jämnt.
Blev en otroligt skillnad. 
Till veckan kommer taket målas och sedan kommer våra nya fina tapeter upp.
Blir en 50-tals tapet som fondvägg och resterande väggar i en vit nyans.
Jag är så glad att jag nästan spricker.

Kimbra har haft skitkul dessa dagar. Jagat tumstockar, eltetejpstussar och varit allmänt i vägen.
Hon hade bestämt sig för att högen med gipsskivor var hennes och hennes tålamod med att vakta högen är verkligen beundransvärt.

Nu är den hemska svartvita tapeten bara ett minne blott


Med Prickig är det jätte bra nu! Så skönt!
Hästarna har vilat en hel vecka (har nog aldrig hänt förut) till förmån för att få vardagsrummet klart.
Det har tärt på mitt samvete kan jag säga... 
Men nu har jag ridit dem ett par gånger och de är riktigt fina.

Förra sommaren när jag red Cappe först och sedan direkt hoppade upp på Prickig så kändes han som en smal, vinglig daggmask.
Men igår, igår kändes han stor, stark, stolt och balanserad.
Detta även fast jag 1 min innan suttit av från Cappe.
Fatta va häftigt, liten har blivit stor.
Prickig har alltid känts som en ponny att rida men igår kändes han så stor så stor.
Vilket kvitto.

Sedan är ju båda pojkarna rätt runda om magen just nu också, men det var inte det jag kände *fniss*  

Jag har även hittat några nya nycklar i ridningen på Cappe.
Jag har märkt att om jag verkligen börjar ridpasset med att få igång hans schwung så blir allt så mycket bättre. 
Det gör jag genom att i olika övningar trava på tills han kommer in i rätt takt och schwungen kommer genom hela kroppen.
Då släpper en massa spänningar (fysiska och mentala) och högersidan blir så mycket mjukare.

Nu ska jag experimentera lite hur vi ska växla detta med samling för att lägga upp ett så bra arbetspass som möjligt för min fina Cappe.


Annars under kategorin "vad har hänt sedan sist" så har lilla (i tisdags) Kimbra fyllt 6 år!
Dessutom är vi just nu i förd med att slutföra ridbanan i skogen (mitt i vardagsrumsrenoveringen, allt på en gång är vår melodi.
Tomas (min ängel) håller på att ringa runt och boka upp allt.
Vi ska schakta klart marken, gräva diken och lägga ner ett markrör.
Det ska på markduk och bärlager på vägen in.
Det ska hämtas stenmjöl från travbanan som ska skyfflas ut.

Sedan är den klar! 
Önskade så himla mycket att den skulle bli klar så jag kunde ha en kurs här hemma i höst.
Nu ser det ut att bli lite tight, men jag lever på hoppet.
Annars kan jag lova ett jätte spännande 2017!
Har en dröm, kanske den blir sann. Har lyft idén, fått ett kanske till svar.
Så nu håller jag alla tummar jag har!!!
Blir det av kommer ni inte kunna missa det!

Ha en skön helg!

Inga kommentarer: