torsdag 15 september 2016

Så händer det äntligen


3år utan ridbana, fattar inte att jag klarat det!
Men nu händer det äntligen!

Igår kom 3 lass stenmjöl (lastbil + släp) och idag kommer 3 lass till.
Om max två veckor kommer grävaren och sedan är det inte långt kvar.

Vi påbörjade ju ridbanan i skogen förra hösten men nu ska vi göra den klar.
Den blir ca 30x50m och fylls med stenmjöl från travbanan.
Klämde på stenmjölet igår, det känns helt perfekt.
Kommer få en fast bana, rätt hård men med lite svikt.
Precis så som jag vill ha den. 
Hellre för hård bana är för mjuk, vill att min häst ska veta precis vad den kan förvänta sig av underlaget när vi tränar.
Att det är jämnt och hårt och alltid beter sig likadant.
Tänker er själv en häst i levad, då vill man inte att en hov ska glida iväg eller sjunker ned.
För mig blir det inte rättvist mot hästen.
Det är vårt ansvar att anpassa ridningen efter underlaget och ständigt ta det i beaktande.
Så därför vill jag ha min ridbana på detta sätt.

Anledningen till att den blir så pass stor som 30x50 är att jag vill ha möjligheten att bygg ett ridhus där sedan om några år.
Sedan blir det en till ridbana precis bakom stallet.
Denna kommer vi göra 16x32 enligt Ewas mått, men den är nog ett par år bort.



Sedan har vi fått en ny kompis på Stall Nordansjö, Lilla Räven kallar jag honom.
Han kommer till oss varje kväll och är med i det vi gör.
Antingen springer han med när jag rider eller så är han i vägen när Tomas klipper gräsmattan.
Han snor mina skor och har hittat gömman med gamla hästsaker i ladan.

Han är så himla gullig och glad och så sjukt lik Prickig.
Samma personlighet i de där två, riktiga busungar.
Funderar på att köpa en hundleksak till honom, tror han skulle gilla det.

Ikväll ska vi fortsätta att färdigställa garaget och göra en riktig plats för ensilagebalen (kornas mat) utanför stallet inför vintern.
Blir duk, bärlager och stenmjöl. Tomas har byggt en pall som balen kan stå på.
Kommer bli snyggt och prydligt, precis som det ska vara hemma hos oss.

Inga kommentarer: