fredag 26 mars 2021

Vårstädning

Våren fyller hela luften och naturen omkring oss och då är det hög tid att vårstäda.
Därför mockade jag och Tomas hagen i onsdags och med vår nya fyrhjuling med plog och det gick så otroligt smidigt.
På 45min hade vi fyllt hela släpvagnen med bajs.
Mocka hagen är så himla tillfredsställande för det blir så stor skillnad och känns så bra efteråt.
Eftersom vintern gett så mycket snö så har hästarna rört sig på begränsad yta i hagen så allt bajs har verkligen samlats på samma ställe.
Så det blev snabbt en stor hög med bajs och vi fyllde hela släpvagnen.


Det tinar mer och mer för varje dag och det är så skönt att se snön försvinna.
Jag vaknar tidigt på mornarna av att solen skiner in i sovrummet och vi har verkligen jätte fint väder.
Jag har ju nämnt att jag har renoverat vår lilla toalett på övervåningen och den är nu helt klar förutom en liten detalj och det är att montera upp duschstången. Men jag väntar på väggfästen åt den och sedan lovar jag er bilder.
Det blev så himla fint och jag är jätte nöjd. Blev en helt ny toalett.

Alla plankor är nu målade till stalltaket. Min bästa mamma och pappa har varit här ett par dagar och hjälpt till att måla. Förstå vilken lyx! Jag har verkligen världens bästa föräldrar!!!
Så nu är det bara att köra på och få upp dem i taket i stallet.
Igår var jag och Tomas och handlade på vårat byggvaruhus och köpte allt vi behöver för att oljebetsa bänkskivorna i köket. De är i ek och nu ska vi oljebetsa dem vita. Vitoljad ek är otroligt vackert medan den vanliga eken som vi har nu är bland det fulaste jag vet. Så i helgen ska vi slipa och olja.
Sedan får vi inte använda bänkskivorna på ca 10 dagar så då blir det till att laga en himla massa matlådor och köpa en kokplatta på Biltema.
Sedan är tanken att vi ska byta kakel i köket också, beställde hem prover igår när vi var på byggvaruhandeln så får vi se vilket vi väljer. Vi har en ganska klar bild av vad vi vill ha.

Är så full av energi just nu och det är så himla roligt att fixa hemma, så då är det bara att köra på.
Och snart tinar trädgården fram så vi kan ta tag i de saker vi behöver fixa klart där efter fasadbytet. Jag har precis beställt blomkrukor i betong till våra nya rabatter som kommer blir grymt snygga. Tanken är att rabatterna blir grus, med planterade Funkior(Hosta), någon stammad syren och sedan blomkrukor i betong, zinkhinkar, stora stenar och någon vacker glasflaska. I samma veva kommer vi försöka gräva vintervatten till hästhagarna eftersom det ska gå under ena rabatten. 


Detta är min inspirationsbild till rabatterna. Ska försöka hitta något snyggt fågelbad att ha där också.
Men än är det lite tid kvar innan marken är tinad och tjälen gått. Men att planera och drömma är ju halva nöjet.

Inga kommentarer: