torsdag 11 mars 2021

Blåsigt värre


Förra veckan hann jag rida på lunchen flera gånger, så himla underbart!
Det blåste rätt rejält, riktiga vårvindar. Jag tycker det har blåst nästan varje dag nu i en längre tid och i helgen hade vi vindbyar på 20m/s och idag ska det tydligen bli snöstorm.
Jag är ingen älskare av blåst, allt flyger runt och hela världen känns stressad.
Att ha långt hår är heller inte till någon fördel i blåst, det är överallt även om det är uppsatt.

Pilgrim har varit helt omöjlig att rida när han var yngre och det blåste kraftigt.
Hans enorma kontrollbehov att titta och lyssna på allt runtomkring honom eskalerade verkligen när det blåste. Men med ålder och mognad så kan han nu hantera denna situation så mycket bättre. Han har funnit ett lugn i vårt gemensamma arbete och blir trygg av att arbeta. Han har vuxit med uppgiften skulle man kunna säga. Dock får jag ändå anpassa arbetet efter att det blåser, att t.ex. gå upp i ett arbete med mycket energi kanske inte är önskvärt.

 


Jag har även shoppat lite på slutet och ja ni kan ju förstår gissa er till att det är ett schabrak jag köpt.
Helt galet snyggt! I ett material som är lite som konstläder. Klart ett av mina snyggaste!

Just nu när det är så mycket is och ridningen blir beroende av plusgrader så jag kan inte rida så mycket som jag vill och det suger. Men snart är det vår och då är isen ett minne blått och vintern har faktiskt varit riktigt bra i år så jag får väl ha lite överseende med någon vecka is nu. Hagen är toppen och det är det viktigaste. 
Men att inte kunna rida massor ger mig massa extra tid över, så tänker att jag ska använda den tiden till att fixa lite här hemma och unna mig härliga promenader.
Finns alltid massor att göra när man har stort hus och gård. Har precis köpt fågelholkar som jag ska måla så vi hinner få upp dem i tid. Ser genom mitt fönster att björken är full av små fåglar nu med vårkänslor. Det är så härligt att sitta hemma och jobba och se dem hoppa runt bland grenarna utanför. De är mina små vänner.

Idag har det lovat snöstorm så jag gosar på att hästarna får komma in tidigt.
Känns skönt att kunna ta in dem i värmen om det blir oväder men jag hoppas att det inte blir så farligt.
Däremot får det gärna komma lite blötsnö så att isen försvinner.

Inga kommentarer: