onsdag 24 februari 2021

Vallfärdare till helig plats

 

Han gör verkligen själ för sitt namn, Pilgrim.
För nog tar han med mig på en resa till de mest heliga platser.

Igår var det tisdag och lektion för Ewa.
Dagen inleddes med regn som övergick i snö och sedan blev det strålande sol, nästan alla väder på en och samma dag. På kvällen när jag skulle rida var det tjock dimma men det var inga problem att ha lektion ändå för mina lampor på ridbanan och Pixion klarade det galant!

Vi hade fokus att placera bettet på vägen och kunna finna känslan att placera bettet där jag önskade ha Pilgrims huvud. Gårdagens lektion hade fokus på att placera huvudet lägre och länga den del av halsen som är precis framför manken.
Detta var otroligt nyttigt, intressant och lärorikt.
Jag kunde verkligen känns hur Pilgrim placerade sin kropp, hur han balanserade sig, vart hans bakben landade samt direkt känna om han kortade sin överlinje. Vi pratade om frekvensen i hjälpgivningen/impulsen och att om tillfället missas så har chansen passerat. Vi red detta i alla gångarter och det kändes så fint.

Det blev även väldigt tydligt att han börjar bli redo att ta ett än större ansvar för sin egen kropp.
För wow vad duktig han var att ta ansvar och själv veta vilka lägen han skulle leta för att allt skulle stämma. Känna hur han själv gick in och höll ihop sig i balans trots den väldigt stora ramen och låga formen.

Tanken är att på lektionen idag rida vidare på detta och sedan komma upp i lite samling från detta läge.
Det är verkligen guld att rida lektion två dagar i rad så det går att bygga vidare på saker och ting. Känner verkligen vilken utveckling det ger både mig och hästarna. 

Glass i solen på bron på fikarasten, lyx!

Efter lektion longerade jag Cappe på banan. Han var så himla fin!
Han är som en gummiboll just nu, ser så spänstig och härlig ut. Det känns också när jag rider honom. Vi har börjat lägga in mer och mer galopp och det är så nyttigt för oss båda. Cappe får bygga styrka och lite kondis och mitt nervsystem får fler galopptimmar i sig. För han är verkligen en dröm att galoppera på. Det roliga är att jag igår även fick en smak av den galopp som komma skall på Pilgrim. Galoppen på lektionen igår var så himla fin, den var rund och stor och rytmisk. Med mer träning och styrka så kommer det bli himla bra! Även Lilja har gett mig ett par galopper där jag nästan ramlat av av chocken över den otroligt kvalité hon visat. Vilken galopp!!! Så mjuk och långsam, en galopp som vi kommer kunna göra vad som helst i. En galopp där jag känner varje språng så tydligt som i slowmotion. Men jag vet ju att hon är min skolhäst och jag vet att skolor ovan mark är något som vi kommer finna en vacker dag. *blink*

Så tänk att just jag har tre hästar som alla lyser ikapp med solen. Och på tal om solen, igår åt jag årets första glass ute. På fikarasten åt jag och Tomas glass ute på bron, solen till och med värmde lite. Det var så himla mysigt och nu börjar jag få rejäla vårkänslor. Men det är inte ens mars än, så jag får förlika mig med att det är vinter än och än så länge en väldigt bra sådan. 

Inga kommentarer: