fredag 12 februari 2021

Detta med handen


"Det du inte kan göra utan att flytta handen, det låter du bli att göra" -Ewa Schaeder

De senaste lektionerna med Ewa har vi haft ett väldigt stort fokus på handen och ack så viktigt det är.
Handen har en stor plats i vår hjärna och vill därför vara inblandad i det mesta vi gör. Handen kan stjälpa så mycket i ridningen. Det är så lätt att vi börjar rida med endast handen och när saker inte blir som vi tänkt så är det så lätt att försöka ta kontrollen och styra upp situationen med handen. Handen blir då väldigt kontrollerande och begränsande och jag ser att i de allra flesta fall hästar kränger sig så beror det på att ryttaren begränsar hästen med sin hand. 
Men att koppla loss handen från den resterande kroppen kräver en hel del arbete och träning.
Det är inget du ändrar på under ett ridpass, du måste investera tid i förändringen och verkligen vilja göra den.

Ewa sa något under lektionen i tisdags "det du inte kan göra utan att flytta handen, det låter du bli att göra" och det kan inte bli mer sant än så. Och tar du med dig detta när du rider så kommer du snart märka hur mycket du är där och försöker fixa med handen.

Ovan ser ni en bild jag tagit på Ewas händer, som de ska vara i sitt grundläge med mjuka handleder och lätt öppna fingrar. Tygeln hålls med tumme och pekfinger och händerna hålls ihop bredvid varandra.
Sedan får händerna flytta sig lite beroende på vilket varv du rider i men aldrig flytta sig ifrån varandra.
I höger varv är vänster hand ovanför mankammen och höger hand bredvid (så händerna förflyttas lite grann åt höger) och motsvarande i vänster varv.
Du kan tänka dig att du placerar händerna i en handboll och de får sedan inte lämna den. Det är utrymmet du har att förflytta dem inom. Så de behöver inte hållas spänt stilla på exakt samma plats men de har inte heller mycket utrymme att flytta runt sig inom. 
Hästens balans är väldigt skör och det är väldigt lätt för oss att påverka den negativt med väldigt små rörelser. Så därför blir det också mycket viktigt att hålla handen still.

Så dagens uppgift till dig som läser detta är att under nästa ridpass försöka att hålla handen stilla och om du inte kan gör det du tänkt dig utan att flytta handen, då låter du bli att göra det.
Notera för dig själv hur många gånger under det ridpasset du måste hindra dig själv från att göra något med handen för att styra upp en situation eller lyckas med något du försöker göra.
Det är rätt intressant hur många gånger det faktiskt blir.
Men någonstans måste vi börja och att medvetandegöra saker är det första steget.

Sedan finns det tusen saker till att säga om handen men vi tar en sak i taget och börjar så här.
Idag är det fredag och en hel härlig helg ligger framför oss.
Jag ska rida massor, måla brädor och byta gardiner. Nu när ljuset kommer tillbaka så fylls jag alltid med en massa idéer och vill renovera och fixa inne. Nu har jag fått dille på spegelpaneler och vet precis hur jag skulle vilja göra i hallen. Tänk om jag hade oändligt med tid, det vore underbart. Det är faktiskt lite tråkigt nu när toaletten är klar, vill göra mera och just nu är det ju svårt att göra saker ute så får se vad jag hittar på. Egentligen borde jag väl städa loppisrummet/mitt kontor men det är ju inte lika roligt *skrattar* Har även kommit på hur jag ska göra i min walk-in closet med platsbyggda garderober och breda lister. Men men en sak i taget *ler* ska försöka lugna ner mig lite. 


Inga kommentarer: