måndag 8 januari 2018

Nytt år och längtan till vår

Lilja längtar också till våren.
-"Hallå gräset, vart är du!? Jag vet att du finns där nere"
Så har hela julledigheten passerat och ledig är precis vad jag har varit.
Har nog aldrig latat mig så mycket någonsin men det var så behövligt.
Visst har det blivit en hel del ridning och en massa snöskottande men det tar inte många timmar per dag, resten har mest spenderats i soffan.

Igår var sista dagen av ledigheten och då såg vi till att städa undan all jul, så himla skönt och idag har jag köpt vårlökar att ha i krukor inne och en stor bukett tulpaner.
Nu har längtan efter våren väckts fast jag vet att det är månader kvar innan den når vår del av landet.
Vi har nästan 1m snö och en fantastisk vinter så jag klagar inte men nu när ljuste börjar återvända så väcks längtan.
Men jag får väl fylla huset med ljusa färger och blommor istället så länge.


Det har verkligen snöat massor dessa veckor, både på längden och på tvären.
Och visst är det härligt att kunna rida ut i all snö i bara skenet från en pannlampa.
Alla hästar är så himla fina, de njuter också av denna underbara vinter.
Jag och Cappe har ridit ut en liten sväng nu och han var så lycklig!
Nu hoppas jag att min bästaste granne plogar min ridbana snart så jag kan börja jobba honom ordentligt på plant och fint underlag.
Just nu är det så mycket snö på ridbanan att det når honom till magen *skrattar*

Det lustiga är att Lilja som jag tänker ska ha det jobbigast med snön, eftersom hon är så tung och grov, hon bara plöjer fram.
Den hästen imponerar på mig hela tiden.
Men nu vill jag ha bra underlag att rida på så vi kan börja träna igen, det har bara blivit uteritter på slutet, jätte roligt men jag märker att hästarna längtar efter tid på ridbanan.
Den är otroligt speciellt för oss och betyder så mycket.
Det är som ett djupt samtal där man kommer varandra närmre och relationen växer.
Och nu saknar vi det. 
Finns inget som slår känslan efter ett magiskt pass på ridbanan, inget!



1 kommentar:

Johanna sa...

Ja nu längtar vi efter våren, ljusare dagar och solsken med snödropp.