tisdag 2 januari 2018

Alla har rätt till trygghet


Så har ännu en nyårsafton passerat och jag tänker på alla djur och människor som mått dåligt av alla fyrverkerier. 

Den stress det skapar hos djuren sitter kvar långt efter att fyrverkerierna tystnat. 
Men det tror jag de flesta människor inte förstår när väl deras roliga lilla stund är över. 

Jag tog in mina hästar redan kl 16.30 på nyårsafton och medan jag ledde in dem till  stallet hörde jag avlägsna ljud av fyrverkerier. 
Men alla var lugna som tur var och det gick bra att leda in dem. 
I stallet hade jag förberett med mycket hö i boxarna och jag hade hängt upp hönät. 
Allt för att de skulle ha att göra i flera timmar. 

Korna vet jag inte är rädda, annars hade jag stängt in dem i ligghallen. 

När allt lugnat sig och tystnade åter sänkte sig var jag ut till hästarna vid 02.00 för att kolla till dem.
Allt var lugnt och fridfullt och det fanns inga spår efter att någon av dem skulle ha sprungit runt i boxen. 
De fick hö och jag mockade medan de åt. 
Cappe var lite spänd de märktes, han tog en tugga, tittade ut, lyssnar och tog en tugga till. 
De andra hästarna verkade lugna men all stress syns inte utåt.

Och här kommer vi till det viktiga, det våra djur utsätts för under denna dag kan få konsekvenser långt senare. 
Och detta hände redan igår för oss. 

Jag och Janet hade ridit ut efter vägen. 
Lilja var så lugn och fin men Donne var lite spänd i början och vill inte riktigt gå hemifrån. 
Inte konstigt alls med tanke på att det pangat dagen innan. 
Men han litar på sin matte och strax knatade han på efter vägen med spetsade öron. 

Vi var ute 1h och när vi kom tillbaka och stannade vid stallet för att sitta av rasade det ner en massa snö från stalltaket precis bakom hästarna. 
Det kraftiga ljudet fick dem båda att flyga iväg i full galopp och det tog säkert 100m innan vi fick stopp på dem då vi båda hunnit släppa tyglarna och var på väg av. 

För mig visar detta på hur mycket spänning som satt kvar i hästarna från kvällen innan. 
Lilja som knappt rör på öronen åt saker och Donne som bara brukar hoppa fram ett par steg. 
Nu for de iväg i full fart och blev verkligen jätte rädda. 
Hade detta hänt någon annan dag hade det inte alls blivit samma reaktioner i hästarna.

Nu gick allt jätte bra men det hade kunnat gå hur illa som helst. 
Det är viktigt att komma ihåg att all stress syns inte utanpå och att saker som skrämmer hästarna kan sitta i långt efter. 

Jag hoppas verkligen att nyårsnatten har gått bra för alla er andra där ute också och kom ihåg att era vänner kan vara lite extra känsliga nu ett tag framöver så var lite extra försiktiga. 



Inga kommentarer: