måndag 19 december 2016

Är detta vad ni kallar vinter?

Prickig ser ut som en liten gubbe i sina ullstrumpor

Förra vintern trodde jag var den värsta någonsin men denna har nog snart gått om i kategorin "skitvinter".
Vet inte ens om jag kan kalla det vinter...
Det är is och hårt överallt och minusgradena växlas med plusgrader och regn.
Mest intressant var det i tisdags då det var -8 grader och regn samtidigt.
Hur är det ens möjligt? 

Så hästarna har bootsen på i hagen.
Att ha boots på sig 16h/dygn flera veckor i sträck är inte optimalt. 
Prickig har början till skav på båda bak och Cappe lite på höger fram.
Förra året klarade de sig bra men i år har deras fötter blivit lite större och boots som sitter bra för ridning blir lite för små för att ha många timmar i hagen.

Så i lördags var jag och Tomas ut till Hööks och köpte nya boots till pojkarna.
Prickig fick en storlek större bak och Cappe en storlek större fram.
Till det köpte vi sedan riktig ullstrumpor (för människor) och gaiters (ett slags neoprenskydd mot skav).
Gaiters funkar bra när bootsen är lite stora, annars är de svåra att få dit. 
Dock blir det så himla varmt och fuktigt av neoprenet så därför kör vi ullstrumpor innanför som suger upp fukten och blir som ett extra skydd.
Detta verkar vara en toppenlösning.
Efter att ha haft detta på sig hela dagen igår så såg båda pojkarnas skav mycket bättre ut!

Vill verkligen inte sko.
Båda pojkarna har fått så himla fantastiska hovar så jag kämpar in i det sista.
Men blir det en massa skav ändå, ja då har jag ju inget val.
Hoppas så himla mycket på snö snart, men väderleksprognosen ser inte så lovande ut den närmast veckan... 
Fram tills vi får bättre underlag får hästana komma in lite tidigare på kvällanran så det blir lite färre timmar med boots.
Tänk att det kan kännas så hemska att ta in dem "redan" kl 19.00 *skrattar*
Men måste säga att vi alla tycker det är rätt skönt.
Och jag vet att 19 inte är tidigt egentligen, men jag är ju van att ta in dem kl 23.00.


Cappe och jag tränar på med hans ben.
Vi försöker ta en skrittur varje dag.
I lördags blev det en längre tur tillsammans med Husse och igår ingen alls då det började regna underkylt precis när vi skulle ut.

Det har verkligen hänt något med Cappe på slutet.
Våran relation har växt något enormt.
Han gör verkligen allt för att visa mig att han litar på mig till 100%.
Det medför dock att han måste ta ut sina idéer på alla andra istället. *skrattar*
Så jag ser han som världens mjukaste och tillmötesgående häst men när någon annan försöker hålla i hans grimskaft sticker han som en avlöning *skrattar*
Men det är bara bus och hans sätt att visa att man inte kan bestämma över honom, han väljer. 
Så att han väljer att göra saker tillsammans med mig känns otroligt.
Jag märker mer och mer att min åsikt är viktig för honom.

Ta som imorse som exempel.
Efter att jag släppt ut hästarna i hagen och höll på att hänga upp hönäten kom Cappe och visade att hans gaiter åkt upp (jag hade klantat mig lite när jag satte dit den i boxen).
Han ställde sig vid ett hönät så jag kunde fixa.
När jag var klar märkte jag att jag gjort samma misstag igen (gaitens framkant fastnar över bootsen).
Cappe trodde ju att jag var klar och ville gå tillbaka till sin höhög bort vid de andra hästarna, jag ville fixa bootsen.
Så jag hinner bara knäppa upp allt igen så går han iväg.

I normala fall när Cappe bestämt sig för något så göra han så.
Han brukar normalsätt bara lyssna på sig själv.
Så han vänder runt och börjar gå mot höet.
Jag suckar "Meeeeeen Cappe..." och börjar gå mot grinden för att hämta grimman så vi kan göra klart.
När jag går mot grinden så hör jag att Cappe stannat.  
Jag vänder mig om och där står han och tittar på mig "Jasså var du inte klar matte? Kom hit och fixa då"
Smått chockerad går jag dit och gör klart.

Det är rätt häftigt när en häst som alltid gjort allt som han själv velat helt plötsligt (varje dag)  börjar visa att du är viktig och att din åsikt faktiskt kan vara värd att ta i beaktande.
Med en sådan häst som Cappe är detta det största kvittot man kan få!
Det värmer mig ända in i själen och är världens bästa julklapp. 

Inga kommentarer: