onsdag 13 juli 2016

Magiska Pilgrim


Alltså den här hästen slutar aldrig att förvåna mig!

Igår tog jag och Emma med oss pojkarna till grannens ridbana och Prickig var helt magisk.
Red runt helt kravlöst så som jag brukar.
Tränade lite uppgångar till trav och sedan att han skulle hålla traven en liten längre bit.
När det funkade fint bad jag lite försiktigt om samling.

Samling på Prickig, som är en rätt så oskolad häst, består i att jag på slutet av passet om han känns redo ber han korta sitt steg bak lite genom att knappt märkbart vibrera i kedjan.

Detta är något han svarar otroligt fint på, jag kan verkligen känna att signalen hamnar i hans bakknän, rätt häftigt faktiskt.

Men igår när jag gjorde detta sa Prickig "kolla vad jag lärt mig".
Man känner verkligen när han har egna idéer och saker han vill prova.
När han kommer med förslag är det bara för mig att säga "varsågod".
Igår resulterade det i galoppanslag ur den "samlade" traven.
(samlad för Prickigs nivå av skolning)

Han fick massa beröm av sin lätt chockade matte på ryggen.
Detta gjorde honom så himla nöjd att han sedan totalt freestylade loss!

Alltså den här hästen är helt otrolig.
Jag och Emma typ dog av skratt.

Notera att allt jag gör är att säga varsågod och uppmuntra hans energi.
Detta är inte något vi "tränar" utan det är helt och hållet en levnadsglad Prickig som börjar bli medveten och ta ansvar över sin egen kropp.
Jag har bara det stora nöjet att få åka med.

Han är verkligen bäst!



Vackra Prickig som börjar bli en stor pojk.
Igår visade han verkligen en helt ny sida som jag bara kunnat ana innan.

 
 

Inga kommentarer: