söndag 24 juli 2016

Liten blir stor

Ridglädje!
Alltså fatta, min lilla Prick börjar bli stor.
Tror knappt att det är sant.
Sista veckorna har han fullkomligt blommat ut och gör de mest roliga och knasiga saker när jag rider.

Han har hittat någon form av balans och denna testar han nu på alla möjliga sätt.
Det kan vara att ta två steg i typ "passage" innan han börjar trava, att göra jätte hopp i galoppfattningarna eller att fortsätta göra fattning på fattning men en massa luft tills jag helt tappat balansen.
Då stannar han och ser full i skjutton ut.
Jag är helt övertygad om att det är hans sätt att skoja till det lite på.
Han älskar att busa och hitta på små hyss, han är verkligen den roligast häst jag träffat.

Galoppfattning "hopp" ala Prickig

I ridningen är han nu så lätt, så lätt.
Det är bara att sitta där och andas.
Han följer min tanke och sits och hjälper som tyglar och skänklar är överflödiga.
Det som verkligen fascinerar mig är att han som oftast bjuder mig att sitta på hans rygg även fast han inte är så skolad.
Men denna häst är ett mirakel och jag får nog helt enkelt förstå att inget kommer vara så som jag trodde att det skulle vara och han kommer aldrig sluta att förvåna mig.

Men jag måste däremot orka använda sadeln mycket oftare på honom.
Det blir rätt utmanande för mig att ta ansvar över min egen kropp när han bjuder på så mycket rörlighet, energi och påhitt.
Så det får bli min läxa.

På tisdag bär det av upp till Ewa, som jag längtar även fast jag är precis hemkommen från ARena.
Men mer om det kommer i ett eget inlägg.
Fick många nya infallsvinklar... Vilka alla övertygade mig om att jag är på rätt väg.
Fast det visste jag ju redan.
Jag letar inte längre, jag vet precis vart jag vill men jag försöker förstå hur andra tänker och hur och varför de har valt att se på saker på det sätt de gör.
Mycket intressant.
Dock har jag lovat mig själv denna helg att ALDRIG mer se på dålig "ridning".
Om jag inte kan påverka situationen så är det bättre att jag går därifrån och slipper se.









Inga kommentarer: