torsdag 2 augusti 2012

Comfort zone

Nokke utanför sin comfort zone, notera Lichmans neutrala och okrävande kroppsspråk och energi i situationen!

Det är utanför vår comfort zone som vi lär oss och jag märker att jag har mindre lätt för att kliva utanför min. Tror inte det beror på "rädsla" utan mer på lathet. Där inne är det liksom bekvämt och det går enkelt, vardag helt enkelt.

Däremot märker jag på Cappe att han väldigt lätt hamnar utanför sin comfort zone men att han lika snabbt fattar, blir trygg och sedan förstått vad jag menar och lärt sig.
Ett tydligt exempel är att han blev väldigt obekväm när jag bad han om trav på lång tygel. Första gången tvärstannade han, började backa och såg nästan rädd ut. Detta är det mönster han alltid tar till när han hamnar utanför sin comfort zone.

Men på 5min hade han lärt sig att skritta och trava på helt hängande tygel och fattat hur man svänger utan att någon tar honom i munnen (notera här att han inte kunnat sidförande skänkel innan).
Han vill verkligen göra rätt och det är lätt att få han att förstå.

När Nokke hamnar utanför sin comfort zone stänger han av, blir lite agressiv och vill bara bort därifrån. Så med honom får man ta pytte steg, mycket funderande och tänkande och en hel massa beröm. Man kan hålla på 20 gånger med en ny grej, känna det som om man inte kommer någonstans och så plötsligt en dag gör han det som om han aldrig gjort något annat.

Att därför nu få jobba med Cappe som är raka motsatsen är otroligt lärorikt. Där tar det 3 repetitioner under samma pass sedan kan han. Känner mig så privilegierad som får ha dessa två underbar hästar att lära mig massor tillsammans med!  


Inga kommentarer: