tisdag 10 mars 2020

Välkommen våren!


Äntligen är det ljuvligt väder!
Våren är här med takdropp och plusgrader och Pilgrim kan äntligen få vara nakenfis.
Jag tänker på det, alla som förespråkar att hästar minsann kan vara utan täcke för det är naturligt för dem.
Men hur naturligt är det egentligen att ha någon som bestämmer över deras liv, när de ska äta, vad de ska äta, rider och arbetar med dem, mm. Nä jag tror på lyhördhet och att anpassa sig efter situationen.
Jag har nog inte förstått hur mycket kylan påverkat Pilgrim men i år när han har fått ha ett varmt täcke på sig varje dag så är han en helt ny häst.  


Underlaget på ridbanan har varit riktigt bra i flera dagar nu och det är så ljuvligt att få börja arbeta hästarna igen.
Och hjälp va fina alla är!
Jag och Pilgrim har haft lite fokus på galoppen och jäklar vilken galopp han har alltså!!!
Lilja har jag ridit på fullcheek med öglor och koordinerat henne över framdelen. Hon har fått ett otroligt jämnt påskjut och i och med det upplevs hon som otroligt "lättriden". Så de sista passen har jag tagit henne lite mot trampet och passagen och hon är ju verkligen helt otrolig. Vilken häst!
Cappe har haft en ganska lång period av lite lugnare arbete och är nu under igångsättning. Vi ska successivt öka upp arbetet och belastningen. Han är söt som socker och en stjärna som alltid. Det är rätt lyxigt att ha en äldre skolad häst. Så under perioden när vi renoverade huset och både Lilja och Pilgrim var i viktiga skeden i sin skolning så kunde Cappe få vara den som tog det lite lugnt. Men nu finns det tid för alla tre igen och det är underbart.    

Så nu njuter vi av våren och de snabba skiftningar som sker i vädret.
Men hela tiden går det åt rätt håll och det är ljuvligt. Jag längtar efter barmark, solvarma pälsar, lera och doften av jord.
Snart tittar små skillor och krokusar upp i rabatterna och strax efter det tussilago.
En ljuvlig tid står för dörren och aldrig har jag längtat och välkomnat våren så mycket som i år!
Hejdå isen och välkommen mjuka vårvägar och vattenpölar.   

Söndag kväll
Måndag kväll

Inga kommentarer: