torsdag 12 mars 2020

Tyngden av rätt utrutning


För ett bra tag sedan beställde jag en kedja från Sara på Beckers häst och smide.
En kedja olik alla kedjor jag tidigare provat.
En kedja gjord med eftertanke och utifrån funktion.
Men vintern har varit hemsk och jag har knappt kunnat rida, har ridit två pass, inte ridit på en vecka ridit två pass osv.
Och för att verkligen kunna utvärdera något vill jag ha 5 pass, även om jag direkt under första passet jag provade kedjan fick en klar bild av den.



Men nu har underlaget varit bra en längre period och jag har kunnat prova kedjan ordentligt.
Kedjan är mer än dubbelt så tung som min "vanliga" kedja. Rundade mjuka länkar som bildar en slät yta mot hästens kinkedjegrop.
Och kedjan är verkligen jätte tydlig utan att bli för "skarp".
Dess tyngd gör att eftergiften kommer på millisekunden du ger den och minsta vibration i tygeln ger direkt respons hos hästen. Tyngden hos kedjan hjälper till att skapa en takt som hjälper hästen i de olika gångarterna.
Kontentan blir att man kan rida på hängande tygel med full kommunikation utan att skapa frustration hos hästen.
Med frustration menar jag när missförstånd uppstår.
Trots sin tydlighet är kedjan ändå "förlåtande" och det är nog den egenskap jag uppskattade allra mest hos den.



Som jämförelse har jag en kedja som jag rider Pilgrim på när vi ska rida ett pumpa-pass med hög tonus.
Denna kedja har som en liten båge på mitten och denna kedja kan jag säga är "icke förlåtande".
Den kräver en skolad häst och en skolad ryttare med en skolad hand.
Men när allt funkar skapar den magi.

Men mycket av den känslan kan jag nu uppnå på min nya kedja utan risken för att skapa frustration.
Ett perfekt komplement i min verktygslåda!

Jag tycker dock att det är viktigt att belysa att var sak kräver sitt kontext.
Denna kedja kräver så klart ett stångbett som den passar ihop med, men även all annan utrustning och förutsättningarna runt omkring. Det finns aldrig någon mirakelpryl som kan användas som löser allt åt dig. Men det finns prylar som antingen gör det lättare eller svårare.
Och denna kedja (till rätt stångbett) gör det lättare!

Pilgrim och jag har faktiskt funnit nya nycklar i galoppen tack vare denna kedja och det är jag otroligt glad för. Tror mycket av det kommer från den takt kedjan skapar och det hjälper honom. Så nu har detta blivit min vardagskedja, så byter jag kedja utifrån specifika behov och speciella pass.

Inga kommentarer: