måndag 12 augusti 2019

Roadtripp



Vad är det bästa man kan göra först veckan på semestern?
Jo, ta en roadtripp med tjejerna genom Sverige och bara shoppa hästprylar.
På tre dagar åkte vi totalt 210 mil.
Vi hade lagt upp en grov resplan och sedan stannade vi på det som dök upp efter vägen.


Första stoppet var Liqusini hästsport strax utanför Uppsala. 
En jätte mysig butik med ett stort sortiment. 
Vi hade på skoj när resan började lagt en gräns på totalt 5 schabrak som snabbt ändrades till 5 schabrak var som en max gräns *skrattar* eftersom båda jag och Janet köpte varsitt schabrak på första stoppet. 


Stopp nummer två blev Örebro Ridsport som vi hittade genom Googling när vi åkte i bilen. 
Också det var en jätte fin butik som dessutom hade rea, på allt! 
De hade inte öppet så ofta men vi skickade ett sms och ägaren öppnade butiken bara för oss. Det är lyx det. 
Åter igen inhandlades schabrak.... 


Vi åkte vidare och i Skara svängde vi av för ett kisstopp och tror ni inte att det mitt emot macken låg en hästsportbutik! Vad är oddsen på det liksom!?
Dessutom låg det i samma hus en sportaffär som fått in en provkollektion av kläder som de sålde med 70% rabatt. Jag och Eva köpte en del kan jag säga...

Klockan började bli mycket och vi styrde bilen den sista biten mot Trollhättan.
Vi hade en tid att passa på Stall Liljegården som höll öppet bara för oss.
Vi hämtade upp Evas syster, där vi även skulle bo, och åkte till den lilla butíken med de vackraste handsydda schabrak du kan tänka dig.
Jag handlade inget schabrak, men jag vet vad jag ska önska mig nästa gång jag fyller jämnt.


Evas syster bodde på en jätte vacker gård med man, katt, höns och så klart hästar. 
Vi fick jätte god middag och sedan tittade vi på när Eva och hennes syster red. 
Helt perfekt, några timmar hade vi varit borta hemifrån och redan hade jag hästabstinens... 


Morgonen dag två bjöds det på jätte god frukost och sedan packade vi in oss i bilen och styrde kosan mot Börjes i Kungsbacka.
Där hittade jag både en ny tröja och ett par matchande ridbyxor.
Sedan var det dags för Ullared och GeKås...


Vi valde verkligen en perfekt dag för det var väldigt lite folk på GeKås.
Men när vi var klara var vi ändå helt slutkörda.
Så då var det gött att sätta sig i bilen och åka 15min till nattens boende.
Men först hade vi ett litet hinder att överkomma, packa in allt i bilen...




Boendet för natten var en jätte gullig lägenhet som vi hyrt som dessutom visade sig ligga på en hästgård.
Så vi åt en god middag, tog en promenad till stallet och tittade på lite hästar och sedan åt vi ost och kex i solnedgången.
Södra Sverige är verkligen otroligt vackert, blir en härlig kontrast till vårt Norrland.




Sista morgonen rullade bilen mot Perstorp och resans sydligaste stopp, Kapson.
Jonna på Kapson hade öppet bara för oss och vi blev där i nästan 3h.
Vi provsatt sadlar, blev bjudna på fika och så klart handlade vi.
Jag köpte minst, blev bara ett par nya kapsontyglar, sådana utan hakar, men det såg ni ju i förra inlägget.


På Kapson skedde också resans kanske viktigaste leverans, lilla Kajsa Kavat.
Ewa Schaeder har en elev i Skåne, en elev till vem jag för ett par år sedan provred en häst här i Sundsvall som hon sedan köpte och nu hade hon en hittekattunge som Ewa blivit kär i.
Så nu skulle Kajsa få åka 92 mil bil med oss hem till Sundsvall och sedan som ni vet kom Ewa till mig dagen efter vår hemkomst och hämtade lilla Kajsa.


Kajsa var den bästa passageraren i bilen.
Sov som en stock när vi körde och spatserade glatt runt i sele så fort vi stannade.
På vägen hem stannade vi på Charlies i Jönköping och där charmade lilla kajsa hela personalen när hon så kavat traskade runt i butiken och shoppade.

Älskade lilla katt, tänk vad snabbt man kan bli kär i någon.
Resten av resan hem gick så bra och det blev verkligen 3 super lyckade dagar.
Nästa år blir det säkert en ny resa, då kanske ner i Europa...

2 kommentarer:

Evelin Johansson sa...

Har läst din blogg i snart 1 år! Alltid lika givande!

Lite roligt att då läsa att ni åkt förbi där man själv bor ��
Skara ligger någon knapp mil från mig ��
Känns som ni fick en lyckad resa!

Yvonne sa...

Åh vad roligt att höra! :)

Va skoj, ja det blev en super trevlig och rolig resa. Det kommer vi garanterat göra om :)