tisdag 13 augusti 2019

Att få möjligheten att utforska


Tänk så mycket jag lär mig hela tiden.
Det man tror man visste kan dagen efter visa sig bli något helt annat.
Det viktiga är att inte bli frustrerad av förändring och om allt plötsligt ställs på ända.
Att utvecklas och förändras är att röra sig framåt och inget är någonsin skrivet i sten. 

Pilgrim är kanske den känsligaste häst jag någonsin blivit buren av och han lär mig verkligen så otroligt mycket.
Hans absolut bästa egenskap är att han verkligen VILL berätta saker för mig, han VILL ha en dialog och han matar hela tiden mitt nervsystem med information.

Jag har nyligen skaffat mig en till sadel som ni vet, en väldigt viktig pusselbit i vår fortsatta skolning.
Så nu är jag tillbaka i bett-träsket. Just nu letar jag en stång att använda för de lite mer lågintensiva ridpassen.
Så just nu har jag 6 olika stänger hemma för att testa och ett par olika kedjor på det.

Pilgrim, eftersom han är så otroligt känslig, reagerar på minsta lilla. De betyder att om jag har kedjan endast en ring för spänd så blir han mycket frustrerad.
Det ska därför bli spännande att testa lite olika kedjor.
Den som ska bli mest spännande att prova är kedjan med en liten båge mitt under.
Min förhoppning är att den kommer ligga mer still (då Pilgrim vill ha kedjan väldigt lös) men den kommer också vara väldigt exakt och kanske lite "svår".    

Vad gäller stängerna så har jag några olika hemma som alla går att rida med två tyglar om man vill.
Jag vill hitta en stång för de lågintensiva passen.
De stänger jag ridit Pilgrim på innan har alla haft en liten rulle av något slag i tungfriheten.
En rulle som har haft till syfte att "störa" lite, något som har behövts under Pilgrims utveckling.
Men nu har många mentala bitar ramlat på plats och då behöver vi något som är mer tyst och stilla.
Till de högintensiva passen har vi en stång som är väldigt tydlig och direkt, och till de lågintensiva behöver vi hitta en som är lite långsammare och mer förlåtande samtidigt som den är "tyst".
Under skolningen kan olika behov uppstå gällande utrustningen och det är viktig att vara lyhörd för detta och försöka bilda sig en uppfattning om vilken inverkan olika t.ex. bett och stänger kan ha på hästen. 

Tanken är att jag ska provrida alla stänger och i kombination med de olika kedjorna.
Sedan måste jag utvärdera.
Så det kommer bli många pass och mycket tänkande, men det är precis vad jag älskar att pyssla med.
Tanken är att det blir ett inlägg här på bloggen när jag testat allt, även om upplevelserna kommer vara mina tillsammans med min häst men det kanske är lite intressant att ta del av ändå.

Hur tänker du kring utrustningen till din häst?  




Inga kommentarer: