fredag 16 augusti 2019

Privata lektioner med Ewa Schaeder


Den 2:a augusti kom Ewa Schaeder hem till mig för lite privata träningar.
En av förmånerna med att vara representant är att få lite privat tid med Ewa på sin egen häst och det är verkligen ovärderligt.

Nu hade jag lyxen att ha Ewa hos mig tre veckor innan också (när hon hämtade hem kattungen) och även då fick jag en lektion.
Efter den lektionen hände det massor, känns som om vi kom ett halvår framåt i träningen av bara det passet.
Så nu när Ewa kom igen så tätt inpå så var det verkligen roligt att kunna få visa att det hänt massor på denna korta tid.

Jag red två ridpass för Ewa, ett lite lågintensivare och ett med lite mer samling.
Det kändes verkligen bra och jag fick så många bra nycklar med mig.
Att rida själv för Ewa gör att man kan gå in lite djupare på detaljer än vad man kanske gör på en vanlig kurs.
Vi har ingen annan att behöva förklara det vi gör för utan vi kan nörda ner oss hur mycket vi vill.

Vi hade mycket fokus under passen på min sits (skänklar och hand), Pilgrims framben och placeringen av hans vänster bakben.

Lite av det jag fick med mig var:
  • Hitta ett läge för skänkeln längre fram vilket stabiliserar överlivet mer och att det är okej att sitta längre bak i sadeln än vad jag tror.  
  • Vara noga med vart Pilgrim placerar sitt vänstra bakben och hjälpa honom att finna den mest optimala platsen för det. 
  • Att gå långsammare in i och ut ur samlingen och trampet
  • I trampet öka takten så det blir mer tramp än skolskritt för att det ska bli lite mindre belastning och lättare för honom
  • Inte låta handen bli för hög
Summa summarum var det två super bra pass som ledde fram till många bra saker.
Det var även då vi fann att jag behöver hitta en stång för de lågintensiva passen och att det är dags att i de mer högintensiva passen rida stången på helt hängande tygel.
Så nu är jag taggad till öronen att träna, träna och träna. Bli buren av min fina häst och finna nya kopplingar tillsammans.

Slänger in två små filmsnuttar från passen. Blev inget filmat eller fotat, vi var bara koncentrerade men ett par korta filmsnuttar fick jag ändå. Så glad för dem! 


Privatträning med Ewa Schaeder #2 from Yvonne Odsberg on Vimeo.


Inga kommentarer: