måndag 11 juni 2018

Inte enligt plan men väldigt bra ändå

Sommarhästar
I helgen skulle vi egentligen haft kurs med Ewa Schaeder här hemma på gården, men pga sjukdom blev kursen inställd.
Jätte tråkigt, längtar efter Ewa och Pelle så det nästan gör ont, men en kurs känns inte så viktig när någon är sjuk, då är det bara tillfrisknandet som är det viktiga.
Kurser kommer det fler av <3

Istället bestämde vi med kort varsel att Jenny och Helen skulle komma hit ändå och vi skulle göra en lite minikurs, även Janet och Donne hakade på.
Så på fredag em kom tjejerna och vi tog en lång härlig uteritt tillsammans.


Jag red Lilja och hon är ju helt gudomlig.
Vi red ut med för henne helt nya hästar och hon var lika cool som vanligt.
Dessutom blev hon lite förtjust i Jennys söta Paso och gick och passade honom så att Helen och Eniro inte fick komma nära. 

Vi red upp på berget till masterna.
En lång härlig grusväg ca 3km lång rakt upp på berget utan trafik, det kan liksom inte bli bättre!
Vi galopperade massor och Lilja blev helt skummig på halsen.



Det är så vackert uppe på berget att det nästan gör ont.
Lovade mig själv att rida denna väg massor i sommar, kan behövas när hästarna äter gräs.
Sedan grillade vi på kvällen och åt middag tillsamman, så mysigt. 

På lördagen hade vi lektioner och tjejerna red 2 pass var.
Och alla var super fina! Så himla roligt!
Vi bestämde att vi måste göra om detta i sommar igen.

Annars har helgen varit rätt lugn. Ridit ut på Lilja och Cappe och Pilgrim har fått vila.
Han har känts lite trött höger bak och nu när det inte blev någon kurs fick han lite vila.
I veckan ska han få massage, det tror jag han kommer tycka är jätte skönt!
Förutom ett par uteritter och en massa lektioner har jag hunnit med lite jobb på gården i helgen och ett kalas.
Hästarna har även börjat beta lite mer, släpper de varje kväll och ökar tiden långsamt.
För mig är inbetningen jätte viktig, den ska ta tid och man ska öka gradvis.
Dessutom växer gräset sjukt långsamt utan regn så betet kommer nog bli lite senare i år en vanlig, så inbetningen får gärna ta tid. 
Tanken är att Lilja och Cappe inte ska få så mycket gräs i sommar, de blir så sjukt feta, men de behöver ändå betas in även om de bara ska gå på magert bete.
Sedan är tanken att haga in skogen bakom stallet och låta korna gå där en sväng i sommar och sedan att hästarna kan gå där nästa år.
Skogsbete är min dröm och tror det kommer bli riktigt bra. 
Denna vecka ser ut att bli rätt lugn så hoppas på att hinna med lite mer hemma.
Har lite rensning av rabatter kvar att göra och räcken att börja måla.
Och självklart ska jag rida en hel massa!
Vädret är ljuvlig men nu börjar jag längta efter regn, inte ett till år med dålig höskörd... Det vill jag verkligen inte ha.

Inga kommentarer: