lördag 21 oktober 2017

Vilken start på en lördag


Hur börjar man helgen på bästa sätt? 
Jo man rider sin fina häst för bästa fröken.

Imorse red jag lektion för Ewa igen. 
Vi körde via FaceTime så hon såg mig live och vi testade sadeln. 
Kändes så himla bra! 
Pilgrim var jätte glad med sina små öron spetsade. 

Jag fick börja med att berätta hur jag upplevt sadeln, har ju hunnit rida i den 2ggr och förklarade den bild jag fått. 
Att den kändes bra, kanske lite trång åt Pilgrim och att jag ibland gled runt. 

Ewa förklarade att det var "bra" att man kunde glida runt så man inte belastade bakdelen av sadeln på hästen som man gör om man sitter fast mellan gallerierna. 

Sedan skrittade vi runt och jag fick prova olika sitsar, experimentera lite.
Efter att ha ridit så många år barbacka så  känner jag mig inte riktigt hemma i sadel men idag hittade jag många bra känslor. 
Så intressant att hitta stödet för pubisbenet och positionen för överlivet. 

Sedan gick vi igenom sitsen för samling i stillastående och jag tränade på att växla mellan den sitsen och vanlig. 
Sedan gjorde vi det i skritt och uppkortning av steget. 
Fungerade super! 
Fick inte alls den där spänningen i Pilgrim som jag får ibland när det bli för mycket. 

Sedan gjorde vi lite uppgångar till trav och sedan i traven började vi nosa lite på passagen. 
Passage och skolgalopp ligger rätt nära, så ibland när vi kom rätt blev det ett litet anslag istället som också är ett första steg passage. 
Han var så himla fin!!!! 
Vilket lyckopiller. 

Sedan tog vi lite galopp och det kändes bra. 

Testade även att korta upp stiglädren 4 hål så som man behöver ha när man rider i terräng eller hoppar. 
Här blev sadeln väldigt tydlig och hjälpte mig till rätt sits, rumpan lite bak och överlivet lite fram. 
Vi travade runt lite och galopperade lite.
I galoppen i de korta lädren märktes det hur mycket starkare mitt vänstra ben är och hur jag då trampade över hela sadeln till vänster, intressant. 

Hela passet kändes jätte bra och på slutet upplevdes sadeln inte alls trång längre. 
Ewa tyckte att Pilgrim börjat länga sin hals på rätt ställe (atlaskotan) och att han såg väldigt nöjd ut. 
Vi pratade också om att när halsen blir rätt så kommer öronen fram. 
Har inte tänkt på det så, men inser att det verkligen stämmer. 

Detta var bästa lektionen någonsin tror jag för jag hann verkligen med att känna.
Ibland fastnar jag så mycket i teorin att känslan försvinner men idag synkade allt. 
Sitter lite rörd i soffan just nu. 
Rörd över min fina häst och rörd över att få ta del av Ewas kunskap. 
Jag som hade tänkt låta Pilgrim vila idag, vilken tur Ewa hade andra planer. 

Lördagen fortsätter med lite shopping i Birsta, ska laga veckans mat och sedan blir det nog mysmiddag i soffan. 
Ska även ta och flytta korna till vinterhagen. Den är full i gräs så de kommer bli överlyckliga nu när deras bete är slut. 

Ha en skön helg alla! 



Inga kommentarer: