torsdag 19 oktober 2017

Test av ny sadel


Igår hämtade jag ut en sadel på posten som jag ska prova.
Sadeln är Ewas och vi har den på prov, är så himla glad för möjligheten och att jag får låna den av Ewa.

Sadeln är en Amazonas Augusta och jag har ridit i den en gång tidigare uppe hos Ewa på Lilja.
Igår kväll testade jag den på Pilgrim.
Den kändes riktigt bra.
Jag fick en bra sits och sätet var hårt och tydligt, så som jag vill ha det.
På den negativa sidan så kändes den kanske lite stor i sätet.
Om jag misstolkade Pilgrim och vi kom i osync så for jag runt som en vante i sadeln *skrattar*
For runt mellan fram och bakval, hade inte riktigt stöd där.
Nu hände det bara 2 gånger under passet när Pilgrim tjuvökade traven*fniss* 
Men lite mer muskler hos mig skulle kunna kompensera upp det kanske.
Men ska rida i den mycket mer så jag kan utvärdera den bättre, ska ge er en utförligare recension senare. 

Jag och Pilgrim hade fokus på den smygande, långama skritten igår och han tycker verkligen att det är jätte jobbigt.
Han har lätt för samling och ett stort register i traven men att skritta lugnt och kontrollerat utan att svänga runt med höfterna tycker han är pissjobbigt.
Vi försöker hitta ett avslappnat läge i denna skritt utan att han försöker för mycket och blir frustrerad.
Det är rätt klurigt.
Har ju låtit honom skritta på tidigare för att främja bjudning och påskjut och vi har ju inte haft någon banan att träna på innan.
Så med nya möjligheter blir det mycket nytt i träningen och det gäller att lägga upp detta på ett smart sätt nu.
Det känns jätte roligt att ha så mycket att träna på och kunna utvecklas tillsammans.

Ikväll får hästarna vila och imorgon väntar uteritt för både Lilja och Pilgrim.
Hoppas på lite härliga galopper i "nya" sadeln!  

2 kommentarer:

Johanna sa...

Min favorit av Amazonas sadlar är helt klart Birgitta, men alla deras sadlar är faktiskt väldigt individuella så det kan skilja mycket mellan två Birgittor t.ex

I sadeln vill jag kunna sitta rakt och ner och inte kämpa eller halka omkring.

Yvonne sa...

Helst tror jag att jag vill jag ha den gamla modellen av Amazonas Ecuyer.
Ska prova en sådan också.

Att jag halkar runt i denna beror nog på att sätet är lite stort, annars sitter jag mycket bra i den.