onsdag 18 oktober 2017

Många nya insikter


Just nu rullar träning på riktigt bra med hästarna och så många nya insikter har kommit under denna vecka som gått.
På söndagen hade jag lektion med Ewa där vi livestreamade så hon såg mig direkt på sin dator.
Om någon stått och tittat på vid sidan av ridbanan hade nog hela lektionen sett rätt kaotisk ut men Prickig visade så många saker både i honom och mig att min hjärna tillslut var helt överkokt.
Och det krävs rätt mycket för att min hjärna ska bli det kan jag säga.

När Maja var här och behandlade pojkarna sa hon direkt att Pilgrim var en häst som tog på sig alla andras problem och smärtor. Jag har sedan dess märkt det, hur han "härmar" de andra hästarna om de mår dåligt. Men tror ni att jag tänkt på att han även gör det med mig?
Nej såklart inte även fast det egentligen är solklart att så är fallet.
Hemmabild?
Ja! 

Jag har funderat mycket kring Pilgrims höger bak på slutet.
Han har inte ont, är inte halt, är inte varm men han vilar den ofta och han tycker höger varv är lite jobbigare än vänster och det brukar vara tvärtom.

När jag red för Ewa i söndags blev så många saker tydliga men en sak som kom upp var min högra höft.
Jag har på slutet haft rätt ont i höften, något jag väljer att bortse ifrån och trycka undan.
Det gör inte Pilgrim och han tycker inte jag ska göra saker som gör ont i mig när jag rider och då visar han mig det.
Så det han visat med höger bak är nog bara en spegling av mig. 
Han förstod på en gång att Ewa skulle förstå och då visade han precis allt.

Jag har själv varit med om det många gånger. Man möter en häst och så fort den märker att jag förstår den så visar den en massa saker som den vill att deras människa ska förstå.

Det blev väldigt tydligt i alla fall att min höft ställde till det och jag fick korta stiglädren 4 hål för att avlasta.
Tänk va lätt man döljer saker för sig själv i viljan att åstadkomma något annat.
Nu sitter jag här 3 dagar senare med en lätt inflammation i höften, det visste Pilgrim men inte jag fast det borde vara jag som känner mig kropp bäst.
Tänk vad otroliga de är dessa hästar som hjälper oss på så många plan i livet.

Förutom min höft så kom det upp lite hemläxor under lektionen att träna vidare på.
Ska verkligen jobba med de korta, smygande stegen i skritt för att stabilisera upp Pilgrims höfter och länd.
Något han tycker är jätte jobbigt men är nått han behöver.
Jag ska fortsätta ha fokus på min hand och dess placering. Medveten göra det som nervsystemet gör automatiskt så jag kan lära in så som jag vill att det ska vara istället.
Försöka att använda kapsonen så lite som möjligt.
Träna på uppgångar till trav, något som han är riktigt duktig på.
Utforska mitt sittand till häst för att finna en position som hjälper min kropp och där jag inte späker mig. 

Känns jätte bra att ha så tydliga saker att fokusera på och känner att jag vet precis hur jag ska angripa dem.
Hoppas kunna ha en till livestreamlektion med Ewa snart. 


Med Lilja går det så himla bra.
Vi har lagt mycket tid på ridbanan och hon älskar det.
Vi har haft fokus på att pumpa energi med mycket övergångar, hitta lite mer samling i traven och tränat fattningar.
Jag förundras alltid över hur hon kan vara så rörlig och lätt fast hon är så stor och tung.
När hon hittar in rätt i traven lyfter hon frambenen så högt, hon är verkligen uttrycksfull.

Vi red lektion för Ewa igår via telefon.
Fokus låg på hjälpgiviningen i öppnan.
Jag fick arbeta med att lära mig att låta hästen följa skänkeln.
Enkelt beskrivet; lägg ett tryck med skänkeln, lätta och låt hästen följa efter skänkeln.
Så himla häftigt men mindre lätt att hitta den där riktiga känslan. Fick dock till det några gånger och det var jätte häftigt.
Sedan ska jag kunna använda detta för att få hästen att följa med in i en öppna längs långsidan.

Lilja är så otroligt fin att rida och mycket noga med att lära sin ryttare hur man gör saker på rätt sätt.
Hon älskar att ta ansvar och om jag försöker för mycket då tappar hon engagemanget och motivationen. 
Det gäller därför att hitta den där fina balansgången och det jag egentligen tror att Lija vill säga är "släpp prestationen".

Hon är så lik Nokke på så många sätt att det är lite skrämmande och jag vet därför vilken resa hon kommer ta med mig på och att målet kommer vara obeskrivbart. 

Nokke hade en egenhet att putta ned saker som hängde eller stod i stallet och Lilja är precis likadan.
Hon älskar att vara lös och står så fint när man borstar och gör i ordning henne men ibland blir hon lite "busig" och då måte hon nosa på allt och putta ner saker.
Hihi, hon är för härlig älskar att se henne så himla nöjd och glad så hon får gärna göra sina små "bus".



1 kommentar:

Johanna sa...

Ja tänkt vad hästarna vet, sådant som vi själva inte upptäckt än om oss själv.