torsdag 16 februari 2017

Önskeinlägg: Cappes mage

Dagen jag hämtade Cappe
Fick en kommentar här på bloggen med en fråga att berätta lite mer om hur jag fått Cappes mage bra och det är faktiskt så många fler som undrat precis samma sak.
Så här kommer en liten redogörelse för allt jag gjort, det som funkat och det som inte funkat.

När jag hämtade Cappe på ridskolan var halva hans kropp täckt med kiss och bajs.
Han var alltid lös i magen och kissade otroligt mycket.
Att då behöva stå i spilta och måsta ligga ned i allt det kan inte ha varit så roligt. 
Han åt sitt hö genom att blöta det i vattenkoppen vilken alltid var otroligt äcklig.
Jag gjorde ren den varje tisdag jag var på ridskolan, även om jag red någon annan häst, däremellan vet jag ej om någon annan gjorde det.

Med tanke på hans liv och hur han mådde så kan jag så här i efterhand tänka mig att han hade/har någon form av magsår. Dock kan jag inget om magsår på häst så det är bara min magkänsla som säger det.

 

När jag tittar på bilder så här i efterhand på Cappe så ser han faktiskt undernärd ut. Alltså inte mager men som om han har näringsbrist och det är ju inte konstigt om man alltid är lös i magen.

Från den dagen han flyttade hem till mig fick han följande (förutom hö):
250g uppblött lucernpellets (utan olja och melass)
1 dl vetekli
1/2 dl Biopromin
1/2 dl krossad havre (frukost)

Han blev lite bättre i magen bara av att flytta från ridskolan men långt ifrån bra.
I stallet jag hade honom inhyrd i hade jag väldigt lite påverkan om hur och när han skulle få mat och tyvärr köpte stallägaren in hösilage som de fick i hagen istället för torrhö och det klarade inte hans mage av.

Jag fick dagligen svampa av hans bakben från bajs och tvätta svansen en gång per vecka.

Den dagen han äntligen kunde flytta hem till mig kunde jag verkligen ta tagit i det här med hans mage.
Det var så himla skönt att äntligen få göra allt på mitt eget vis och vara den som fattade alla beslut. 

Köpte fint löspressat, skulltorkat hö.
Bara det gjorde en STOR skillnad.
Men han blev inte riktigt bra ändå i magen utan det gick lite upp och ner.
Men nu kunde vi ha flera bra dagar och bara vara lös ibland.
Men när han var lös i magen var han väldigt lös. 

Det var nu jag började experimentera.

Först körde jag 2 kurer AMEs Formula 11, ingen skillnad.
Rådfrågade veterinär som tipsade om Diarsanyl. Med detta medel blev han riktigt bra i ca 2 veckor men sedan kom det tillbaka.

Testade då en kur med Pau D´Arco, vilket inte gav något synligt resultat.

Efter att ha testat detta började jag ge Cappe fler saker i hans kvällsmat.
Han fick torkad brännässla, gurkmeja, MSM och L-lysin.
Detta var inte saker endast för magen utan han fick en del av det för andra anledningar också. 
Och nu började jag se resultat, vet inte vad som påverkade mest men det blev lite skillnad.
Magkänslan säger att brännässlan gav stor effekt.
Har också hör att man förr slog brännässlor med lie, torkade och gav till korna medan man mjölkade dem för deras magars skull. 

Hans mage var rätt stabil nu men fortfarande inte helt hundra.
Han kunde ha lite bajs mellan skinkorna vissa dagar och ibland var det lite lösare bollar han bajsade.
Då testade jag kokosolja och nu hände det grejor, det var som sista pusselbiten föll på plats.

Kokosolja innehåller nämligen kaprylsyra vilken är effektiv mot candida svamp vilket hästar ofta kan ha för mycket av i sina tarm och magar.

Nu på slutet har Cappe även börjat få EM-A Probihorse varje dag i maten, ett riktigt supermedel.
Så nu känns hans mage riktigt stabil och frisk.
Känns så himla skönt att vi till slut fick ordning på detta.


Cappe ser idag väldigt frisk ut, han är verkligen vacker att titta på.
För den som är nyfiken kommer här hans foderstat som den ser ut idag.

250g Lucernpellets (uppblött)
1/2 dl Biopromin
1/2 dl EM_A Probihose
1 msk torkad Brännässla (plockar egen men finns bra att köpa)
1 msk MSM
1 msk L-lysin
1/2 msk Gurkmeja
1 msk Koksolja
1-2 dl Vetekli
1 dl hel Havre

Jag kommer nog inte ändra på denna foderstat så länge hans mage håller sig fin.
Känns som vi hittat något som verkligen fungerar.

Prickig äter precis samma sak som Cappe, förutom att han inte får någon havre.
Prickig har nog en lätt allergi mot havre då den ändrar hans personlighet till Vilde Bill *skrattar*

Däremot har en tanke väckts hos mig på slutet att Prickig ofta stönar lite när han bajsar.
En vän berättade detta om hennes häst och jag funderar på om kanske Prickig är lite hård i magen.
Det är ju bara att vinkla det till sig själv, att gå på toa och vara hård i magen eller att gå på toa ochintev ara hård i magen.
När låter man, när låter man inte ;-) 
Måste fundera lite mer på det här, vet att han dricker rätt lite inne på kvällen, bara någon liter.
Tror att nyckeln ligger där för ute dricker han massor.
Tåls att fundera lite på.

Inga kommentarer: