torsdag 13 februari 2014

Två läror, samma mål???

Piaff
Jag rider akademiskt, eller kanske min variant av akademiskt. Säger "min" då jag tror att det är svårt att exakt följa en lära, men mitt tänk kommer därifrån och det är den läran jag till störst del kan identifiera mig med.

Många undrar väldigt ofta varför jag rider akademiskt eller vad som är skillnaden mellan akademisk ridkonst och "vanlig" dressyr.

Jag tycker detta är mindre lätt att förklara så att den som frågar verkligen förstår.
Att prata vikt, vinklar, bärighet och form blir lätt komplicerat när man inte kan visa. Och att säga att det ena är mer rätt än det andra är inte rätt taktik.
Jag är helt övertygad om att vi alla som rider någon form av dressyr på sätt och vis har samma slutmål, men jag är inte helt övertygad om att det ser exakt likadant ut när vi kommit dit.

Jag har grubblat mycket på det här och kom till slut fram till att det nog är lättast att visa.
Och jag tycker att skillnaden blir mest tydlig i den högre samlingen. Där syns det så tydligt när inte det jag eftersträvar är på plats. Så därför har jag valt två bilder. En i piaff och en i passage som illustrerar skillnaden mellan två olika läror.
Passage
På bilderna ser ni Blue Hors Matiné tillsammans med Andreas Helgstrand och Bent Branderup på Zarif.

Båda två är topprepresentanter för de olika lärorna jag jämför i detta inlägg.
Bilderna talar sitt tydliga språk. Jag ser precis de skillnader som gör att jag valt den ena vägen framför den andra.

Och återigen kommer vi till de för mig 3 viktigaste huvudpunkterna vid ridning: vikt, vinklar, form.

Så vad ska man nu titta efter för att förstå hur jag tänker?
jo, det jag i första hand tittar på när jag jämför dessa blider är:
  • Hästarnas viktfördelning (fram-, jämn-, bakvikt)
  • Överlinjens form (lyft av halskotpelare, ryggens form)
  • Nosens placering (lodrät linje från ögat och ner)
  • Bakbenens placering (bakom höfknöl, under höftknöl, framför höftknöl)
  • Bäckenets vinkel
  • Förhållandet bärkraft och skjutkraft  
  • Energins rörelseriktning
  • Vad händer om man plötsligt tar bort ryttaren?
Rätt och fel i bilderna finns bara utifrån vad man själv tror är rätt, men jag tror att de ger en tillräckligt tydlig bild va vad jag vill åstadkomma.
Mitt mål är att rida dessa rörelser på samma sätt så som Bents häst rör sig på. Det är mitt mål, att för mig uppnå det som det ser ut på den andra bilderna är inte önskvärt.

Jag vill inte göra en piffa för piaffens skull. Utan göra en piaff där hästen är delaktig, har förstått syftet med rörelsen och den ger hästen något tillbaka.

Jag kanske aldrig tar mig dit, men jag hoppas jag kommer en bra bit på väg.
Men jag vet i alla fall vart jag vill och varför.

Vad ser du när du tittar på dessa bilder?
Likheter, skillnader, bra, dåligt?
Vad är ditt mål?
Förklara gärna!


1 kommentar:

Unknown sa...

Precis så tycker och känner jag också....

Visst är det skillnad på bilderna
och hästarna ser ut att trivas bättre i Bents händer än i den andres...men det är ju tycke och smak