onsdag 5 februari 2014

Ett par nya bilder

Hej hopp i galopp!
Så skoj att rida nu. Sista veckan har det blivit mycket dressyr med fokus på skolor.
Cappe sköter sig riktigt bra även om just skolor är det vi har minst lätt för.
Är lätt att glömma att han inte kunde sidförande eller vikthjälper när han kom till mig så vi har verkligen fått börja från början.

Han har nog aldrig i sitt liv innan gått korrekt i en sluta eller öppna, inte medvetet i alla fall.
Visst hade han gått dessa rörelser på ridskolen, eller ryttarna hade försökt i alla fall, men han hade inte en aning om vad han gjorde eller varför.

Så vi har fått börja med att lära om och det kan jag säga såhär i efterhand är mycket svårare än att få lära nytt från början.

Har försökt bryta ner övningarna och tagit del för del, det kluriga nu är att kunna påverka graden av förflyttning. Vill bara få en lätt vinkel där han fortfarande orkar bära men ibland måste jag överdriva bara för att vara tydlig med vad jag menar och vad hjälpen egentligen säger.

Det är en fin balansgång och jag känner verkligen att jag lär mig så mycket!

De sista åren med Nokke behövde jag aldrig tänka när jag red, jag bara kände och det blev perfekt.
Snacka om att bli bortskämd även om min och Nokkes resa dit var jätte lång vilket är lätt att glömma.
Jag har redan nu glömt hur Cappe var från början, det är bra att påminna sig ibland genom att tänka tillbaka och faktisk bli glad över hur långt vi kommit. Även om vi försöker leva i nuet.


Skolhalt
Även skolhalten har vi jobbat vidare på.
Känner att denna övning är bra för Cappe, den hjälper honom på många sätt.
Han får vinkla sina haser, flytta vikten bakåt och jag tycker även att den hjälper oss med rakriktiningen.
Han börjar bli riktigt stark i denna övning nu, han stannar kvar länge och ibland kommer även formen med. Har börjat vara lite mer tydlig med böjningen och att jag vill att han ska vara kvar i övningen en stund men han bestämmer själv vart han vill ha sitt huvud. Och just därför är det extra roligt nu när han börjar hitta en korrekt form.

Igår regnade det så då hoppade jag faktiskt över att rida.
Idag och imorgon är det resor med jobbet så Cappe får 3 dagars vila nu.
Det betyder att jag kommer ha en kanonkula på fredag. Yiiihaaa!


Inga kommentarer: