onsdag 12 februari 2014

Att följa känslan

Foto Hanna Häggström
Genom livet ställs man inför många val, egentligen består varje dag av en massa val.
En kollega brukar alltid säga till mig "Man har bara två måsten, man måste välja och man måste dö".
Finns mycket sanning i det.
För att inte välja är också ett val.

Jag är helt och hållet styrd av min känsla i alla val jag gör, jag litar på magen helt enkelt.
Mycket av det jag gör i min vardag gör jag också endast på känsla, rider t.ex.

Men ibland kan det vara klokt att även ta upp saker i huvudet och fundera på dem, rationellt och logiskt.

Att hitta en balans mellan dessa båda tror många är det mest optimala, men jag är inte helt säker.
Jag förstår tanken men det är först när jag börjar fundera som det lätt blir på tok. För min känsla har aldrig fel!

Tror att vi är så mycket mer än bara en tänkande logisk varelse. Tror att det finns fler dimensioner än vi kan se och förstå. Tror att alla kan hitta tillbaka till sin magkänsla, även om det för vissa kan komma att krävas mer "träning".

Men detta handlar om val.
När det kommer till mer praktiska saker tror jag att det kan vara bra att ha lite av varje, men givetvis mest känsla.
Jag rider mest på känsla men när jag börjar analyser varför jag känner och gör som jag gör då faller oftast den sista pusselbiten på plats. Att följa en utbildningstrappa skulle jag aldrig kunna göra utan det blir mer det som känns rätt och det hästen bjuder på.

Därför har det varit väldigt nyttigt för mig att hjälpa andra med deras hästar. Det ger mig själv minst lika mycket. Då måste jag ju kunna förmedla ett tänk och det kan jag också närjag väl gör det.

Jag och Katarina kompletterar därför varandra perfekt.
Hon är logisk och kan all teori i minsta detaj och jag går bara på känsla.
Men vi försöker båda två att lära av varandra hela tiden.
När jag hjälper Katarina med Maxine så måste ju jag förklara på ett sätt som Katarina förstår. Även om hon ibland får höra saker som får henne att skaka på huvudet och till en början inte känna full kontroll över situvationen. Jag behöver förmedla steg 1, steg 2 steg 3 o.s.v.

Medans jag själv kan förundras över hennes sätt att förmedla det hon gör steg för steg och hur genomtänkt allt är och vikten av att ha en plan. Tror att vi tillsammans skulle kunna göra den bästa teoriboken *fniss*.

Vad gäller mina kossor (där nog somliga tror att jag är helt tokig) så var det ren känsla. Jag har av någon anledning alltid velat ha en ko!
Dock innan vi skaffade dem så såg jag till att noga läsa på, förbereda och planera. Men idén det var en känsla.

Så kommer även deras utbildning att vara, känsla.
För det finns inte så mycket skrivet om hur man lär kor saker :)
Men det kommer bli toppen!

Kvällsmys!


1 kommentar:

uh sa...

Känner du till den här sidan? Hon har kor istället för hästar :-)
https://de-de.facebook.com/pages/Nordfriesische-Reitk%C3%BChe/576857972325650