torsdag 17 januari 2019

Hästen måste ju kunna uppföra sig, eller..?


Hur behandlar du din häst?
Vilka krav ställer du?
Och vad förväntar du dig av din häst och varför?

Hästar är stora tunga djur så visst måste det finnas vissa, låt oss kalla det regler, att förhålla sig till.
Och för att vardagen ska fungera så måste vissa saker bara funka.
Men jag upplever att vi människor gärna tillrättavisar och uppfostrar våra hästar till att bete sig som varelser utan egen vilja och initiativ.
För mig är det viktigt att mina hästar istället får ha en egen röst och egna åsikter om hur deras vardag ska vara.

De krav jag ställer på dem kan vara sådant som att snällt låta mig leda dem till och från hagen.
Att jag får kratsa deras hovar och visitera deras benen.
Att de står stilla när jag sitter upp.
Att de tålmodigt väntar medan jag pillar med utrustning, fixar tömmar, stigbyglar, mm.

Jag tänker att hästar ganska snabbt förstår oss och hur vi behöver förhålla oss till varandra för att allt ska funka.
Hästar vill INTE vara besvärliga, de är det av en anledning och detta är mycket viktigt att komma ihåg.
Och med detta sagt vill jag nu berätta något om Pilgrim.


Pilgrim har från dagen han kom till mig (och säkerligen innan också *ler*) kliat sitt huvud mot mig. Så fort jag kommit fram till honom i hagen eller hoppat av efter en ridtur har han snabbt varit där och börjat klia sig.
Inte bara på mig, utan han har gjort detta på alla människor.
Och han kliar inte lite, han kliar så att jag ibland nästan tappat balansen.

Hade han kommit till mig för 15år sedan hade jag skällt på honom och försökt disciplinera bort detta beteende men nu har jag istället försökt finna anledningen till det.
Jag har försökt förklara för honom att han inte kan göra så på mig, men hans beteende har känts nästan tvångsmässigt.
Jag har sett att han förstått men han har inte kunnat kontrollera sig själv. 
Jag noterade att han gjorde lika på kompisarna i hagen.
Efter vi ridit och jag släppte tillbaka honom i hagen gick han fram och kliade sitt huvud i magen på de andra.
Jag tänkte att detta var någon form av hälsningsfras men ack så fel jag hade...


För ca 6 veckor sedan berättade en av mina elever att hon gjort en mananalys på en av sina hästar.
Denna analys hade visat på obalanser i tjocktarmen, vilket (som de skrev) kunde ge hästen klåda i ansiktet.
Och ni vet hur det är, ibland när man hör något så är det som om polletten trillar ner.

Pilgrim har nått "besvär" med vad jag trott sin magen.
Han bajsar mot väggen, som för att få lite hjälp och han stönar när han bajsar.
Bajset har dock alltid sett fint ut. 
Jag har gett honom massa tillskott för magen, men ändå inte känt att det varit nått fel där.
Och nu med facit i hand är det självklart att det är tjocktarmen som spökat hela tiden.
Tjocktarmen är ett nytt område för mig och jag började genast fundera på hur jag skulle kunna hjälpa honom med detta.

I samma veva bytte jag mineraler (detta är ca 6 veckor sedan) till Activ Mineral.
Utan en tanke på att de skulle lösa detta problem, jag kände bara att det var dags att byta och många av mina elever använde dessa och var supernöjda.
Och vet ni vad, Pilgrim kliar sig inte längre på mig!
Wow! Vilket resultat!
Efter så många års kliande och så helt plötsligt upphör det.
Jag är helt stum.
Alltså förstår ni hur han måste han känt sig under dessa år...
Och vad otroligt skönt det känns i mig att jag inte skällt på honom och försökt tvinga honom att sluta.

Han har inte kliat sig på mig för att visa att han bestämmer eller äger mig.
Han har inte kliat sig på mig för att han har velat jävlas.
Han har inte kliat sig på mig för att vara dum.

Han har kliat sig på mig för att han inte kunnat kontrollera sig.

Älskade häst!

Och att dessa mineraler löste "problemet" så enkelt.
Redan efter 2 veckor började kliandet upphöra.
I övrigt är jag super nöjd med dessa mineraler och rekommenderar dem varmt.
De är inte syntetiskt framställda och inte heller utspädda med utfyllnadsmedel.
Hästarnas pälsar har blivit så glansiga och manarna växer så det knakar.

Så lyssna på din häst och försök finna anledningen till det oönskade beteende som uppstår, för kom ihåg hästar vill ALLTID vara till lags.
De jävlas inte och är dumma för att de kan, det finns en helt naturlig anledning till allt.
Vi måste bara lyssna.


Inga kommentarer: