torsdag 11 februari 2016

Det här med motstånd


Denna vecka har jag verkligen haft en hel massa träningar och ännu fler är redan inbokade.
Är så glad att jag får möjligheten att guida så många fina människor och hästar.
Dock finns det en baksida med detta och det är alla de gånger jag har träningar i stora ridhus med många andra ryttare och hästar samtidigt.

Man får uppleva den sortens ridning som man själv förträngt ens fanns.
Jag försöker skärma av men det är inte så lätt alla gånger.
Det är helt otroligt vad vi människor är duktiga på att lägga skulden på hästen, att det är den som gör fel. 

Men jag skulle vilja förmedla till alla dessa ryttare att det finns andra vägar och att jag ser det tvärtom, hästen kan aldrig ha fel.
Det är vi som måste bli bättre på all lyssna och tolka de signaler vi får.

När man rider sin häst är man två stycken som tillsammans skall utföra en uppgift.
Därför tycker jag att båda två har lika stor rätt till en åsikt.
Jag förkastar alla tankar om att hästen skulle vilja jävlas, ta den lättaste vägen och göra allt för att slippa jobba.
Det är helt enkelt vårt mänskliga sätt att tolka hästen när vi inte lyckas med det vi vill uppnå.
Vi ger hästen mänskliga värderingar, ideal och handlingar.

När du rider en övning och stöter på motstånd, då är det hästens sätt att berätta något för dig.
Ditt jobb är då att tolka detta.
Att genomdriva något i motstånd ger varken dig eller din häst något över huvud taget. 
Sedan kan det vissa gånger vara mindre lätt men vår uppgift skall vara att alltid försöka.

När jag ser hästar som bockar, sparkar, stannar, hugger i luften, går med öronen bakåt, uppträder stressat mm. så ser jag hästar som så många gånger försökt förmedla vad de känner till en människa som inte lyssnar.
Det har gått så långt att hästen blivit tvungen att börja skrika för att fånga vår uppmärksamhet och det gör den genom dessa beteenden.
Tyvärr väcker detta ofta samma beteende hos oss, vi tillskriver hästen mänskliga egenskaper och vi skriker högt och ljudligt tillbaka på hästen.
Hur många gånger har man inte hört en ryttare ropa "NEJ" i ridhuset till en häst.
Fatta vilken ond cirkel detta skapar.

Därför vill jag förmedla till alla som pysslar med hästar att lyssna till din häst.
Det är ingen maktkamp du behöver vinna, den kommer inte "ta över".
Du visar dig inte svag genom att lyssna och vara ödmjuk.
Uppvisar din häst ett "dåligt" beteende så är det för att den försöker förmedla något som du inte lyckats tolka.

Hästen är ett fritt levande väsen med egna känslor och behov.
Har du ett behov av att kontrollera och göra hästen "hjärndöd" så köp en motorcykel istället. 
Att rida är inte en kamp, det är ett samspel på lika villkor mellan 2 lika mycket värda individer!
Och det är det mest fantastiska som finns i hela världen!

1 kommentar:

Tant Nordin sa...

Kloka fina Yvonne <3

Att välja att ha en häst i sitt liv eller något annat djur är precis samma sak som att välja att ha människor i sitt liv. Det är en relation och ett liv tillsammans som kräver kommunikation, respekt för varandra och ödmjukhet. Om du blir irriterad på din partner eller vän, funderar på varför DU reagerar som du gör. Detsamma gäller med din häst eller ditt djur. Funderar varför DU reagerar och ta ansvar för det.

Vill man åstadkomma en förändring måste man alltid börja med sig själv istället för att skuldbelägga andra. Att samspela är det vackraste som finns <3