måndag 11 januari 2016

Ett krig jag måste vinna!


Tror vi är upp i 3v med blankis nu och det börjar sätta sina spår.
Efter att det regnat i stort sett hela november och december och markerna var mer än mättade kom en extrem kyla och vi fick -20 grader.
Det resulterade i att vi fick blåisen från helvetet istället.
All mark, även den som var helt orörd blev till skridskobana.
Till och med i skogen blev det is, vilket aldrig brukar inträffa.

Det blev broddade boots på på alla hästar och så fick de flytta till sommarbetet där vissa partier var isfria.
Men 3v med boots, 16h/dygn, lämnar sina spår och alla hästar har mer eller mindre skav nu...
Cappe och Prickig verkar inte bry sig det minsta, vilket är skönt, men stackars Ojiji har jätte ont när man tar av och på bootsen.
Maxine har klarat sig bäst men även hon börjar bli lite öm bak nu. 

Så i natt kom äntligen snön, ca 30cm.
Men då det fortfarande är svinkallt ute så ligger den bara som ett fluff ovan på isen.
Det blev nästan värre och mildgrader verkar det inte bli på väldigt länge...

Så nu blir det till att försöka stängsla av betet så det blir en liten isfri hage som de kan gå i.
Vi får göra vårt bästa och försöka komma på någon bra lösning, för att få ned stolp i backen nu är bara att glömma.
För jag vägrar fölora detta krig mot vädrets makter.
När jag äntligen fixat pojkarnas fötter, efter allt slit och alla timmar, så vill jag verkligen inte sko.
Skulle kännas som ett sådant misslyckande.
Så just nu tar jag hellre lite skav än skor på fötterna och än har jag lite hopp om att fixa detta.
Ska se vad vi åstadkommer ikväll.
Tänk att få släppa ut dem imorgon utan boots, vilken dröm!

Sedan är det bara att be om några mildare grader så snön bränner fast i isen och de kan få komma tillbaka till sin vinterhage.

2 kommentarer:

Frida sa...

Ja, Anna är fantistisk :)

Åh, tack för tipset! Jag tycker jag har letat överallt men aldrig hittat några sånna nackstycken utan käkrem och nosgrimma.

Hur går det för er med halkan? Det har ju snöat i flera dagar och Guffi står på andra sidan berget från er och där märks inte isen alls längre. Väldigt skönt att snön äntligen kom :)

Yvonne sa...

Här är det tyvärr fortfarande is...
Har så stora hagar och hästar utan skor så de har inte lyckats trampa fast snön i isen...
Men nu har jag stängt av hagen de går i så de bara har den lilla övre delen och där är det ohalt.
Men hoppas på att snön ska bränna fast i isen på övriga ställen snart också!
Men det krävs nog några plusgrader för det.