lördag 2 januari 2016

2015 - känslornas och tankarnas år


Tänk att ännu ett år har passerat, ett år som verkligen varit både toppen bra och jätte dåligt.
Det har hänt helt fantastiska saker men det har även varit ett väldigt jobbigt år.
Att sammanfatta allt som hänt är omöjligt men vissa saker har haft större betydelse än andra. 

Gillar inte att fokusera så mycket på det negativ men det är ändå värt att nämna, för allt som händer händer av en anledning.
Så vi börjar med det som varit känslomässigt påfrestande under detta år, för att sedan fokusera på årets höjdpunkter.

2015 började som vilket år som helst men så här med facit i hand kan det nog sammanfattas som ett ekonomiskt pissår.
Efter att de förstas månaderna löpt på som vanligt började eländet med att bilen gick sönder och det skulle kosta en fantasisumma att laga den.
Jag hade sparat en massa pengar för att bygga ridplan och nu försvann dessa på något så meningslöst som att laga bilen. Min nya, fina, drömbil...
Snacka om otur...
Alla planer på renovering och fix på gården fick läggas på is.
Något som var otroligt jobbigt för mig.
Att fixa gården var en del av min identitet och min stor dröm och mål för året. 

Bilen lagas för att sedan resten av året åka in och ut på verkstaden.
Just nu är den där igen och detta har verkligen varit psykiskt påfrestande.
Att vara utan bil, att inte veta om den äntligen är hel och vad kalaset i slutändan kommer landa på tär verkligen på ens förstånd.
Fy vad jag har grubblat, räknat och funderat på detta.
Sett planer och drömmar läggas på is och frustrerad stått där maktlös.

På detta gick även vår frys sönder och Nokkebilen började krångla.
Så just nu är 2 bilar på verkstaden och vi är utan frys *skrattar*

2015 blev dessutom året som både saknade sommar och vinter...
Regn, is och pengabrist är hur jag kommer minnas detta år ur den negativa aspekten.

Men under 2015 hände också stor förändringar som kom att ändra våra liv otroligt mycket, till det bättre.
Saker som helt enkelt gör 2015 till ett otroligt år!

Det jag främst tänker på är Prickig-effekten.

Dagen före min födelsedag fick jag ett meddelande som kom att förändra detta år något enormt.
Att den Prickiga hästen skulle ha så stor påverkar på vårt liv visste vi inte den där dag i juli då vi styrde bilen (pappas bil då våran var på verkstaden) mot Habo.
Många är det gånger jag tackat Nokke (och även Annette) för denna resa.

Men det var inte bara Prickig som kom in i vårt liv i och med detta, vi fann Emma också.
Med ett stort steg klev hon rakt in i våra hjärtan och det kändes som att hitta en till pusselbit som saknats i mitt livspussel.

Med dessa två i mitt liv började saker röra på sig.
Det var som om de var den utlösande faktorn som satte igång en hel massa saker.
Så många är insikterna som kommit till mig under sista halvan av detta år och så många är de tankar och idéer som väckts.

Men inte bara hos mig har det skett förändringar och jag är så glad över att ha mina närmaste vänner med på denna resa, alla på vårt eget sätt men ändå så hårt sammanflätade. 

Jag vet att jag har något stort som väntar nu, ett steg jag skall ta i riktningen mot att bli den jag vill vara.
Men också att hitta vad jag verkligen vill göra med mitt liv, vad just min uppgift är.
Hade en helt otrolig dröm i natt om detta, vi får helt enkelt se vad som händer. 
Men jag vet att 2016 är året det kommer hända och det känns så otroligt spännande.

Med Prickig kom det också en harmoni till gården, så påtaglig att man nästan kan ta på den med händerna.
Allt landade och många var de gånger Nokke kom på besök.
Det var som om han och Prickig fixade och ställde med allt medan Cappe lugnt översåg det hela.

Cappes utveckling under året som gått går inte ens att beskriva.
Han är inte en häst längre, han har blivit en enhörning och hans visdom lyser lång väg. 
Vi har nått samma känsla som jag hade med Nokke, något som inte ens går att beskriva med ord.

Så summa summarum:
Från att ha haft ett otroligt stort fokus på det materiella i form av renovering, byggnationer och saker tog 2015 en otrolig vändning.
Det som istället blev viktigt var känsla, nuet, kärlek och mening.
Två otroliga kontraster som inte kunnat funnits utan varandra.

Inser så här med facit i hand att jag behövt dessa materiella motgångar för att kunna se det andra.
Se det viktiga och vad som egentligen betyder något.
Visste är det fortfarande jobbigt men på ett helt annat plan.
För i slutändan, varje kväll jag går till sängs är jag lycklig och har så otroligt mycket att vara tacksam för.

Planerna för 2016 är redan klara med de kommer i ett eget inlägg.
Men 2016 kommer bli året jag lämnade det materiella och fann tillbaka till mitt sanna jag och naturen. 

2 kommentarer:

Dun Do Lena sa...

Härligt!
Allt gott från en liten farm till en annan!
(Vågar inte ens börja summera eländesåret, väntar på vändningen nu detta år.)

nina sa...

Så sant som det var sagt, motgångarna behövs verkligen för att vi ska inse vad som är viktigt med stort V. 2016 kommer bli jättespännande!!!