torsdag 8 maj 2014

Öppna och stänga dörren

Nokke följer sin böjning när jag öppnar dörren

Tänkte jag skulle dela med mig lite av mina favoritövningar när det kommer till ridning.
Men innan jag börjar visa en massa smarta och bra övningar tänkte jag gå igenom lite av grunderna. Sådant som enligt mig måste finnas på plats innan man kan gå vidare.

Jag tränar för Birgitta Järnåker och mycket av mina övningar och mitt tänk kommer ursprungligen från henne.

Det första jag tänkte gå igenom är böjning och att lära hästen att följa sin böjning och det är här uttrycket att öppna och stänga dörren kommer in.
Att öppna dörren betyder att man bjuder häst att följa sin böjning.
Att stänga dörren handlar om att visa hästen åt vilket håll man inte vill att den skall gå.
Detta är lika mycket en mental bild som man skall ha när man rider som något man gör fysiskt genom sin hjälpgivning.

Övning 1 - Böjning genom längning



  • Rid på en 8-volt
  • När du närmar dig mitten (innan du byter varv) läng den nya yttertygeln
  • Notera hur hästen formar om sin kropp till den nya böjningen
  • Lätta i båda händerna (öppna dörren) och låt hästen följa sin nya böjning in i det nya varvet
  • Noter om hästen känns olika i de båda varven och hur den känns olika i sådana fall

 

Övning 2 - Böjning genom uppkortning

  • Rid på samma sätt som i övning 1 men istället för att länga den nya yttertygeln kortar du den nya innertygeln
  • Noter om hästen känns olika i de båda varven och hur den känns olika i sådana fall
  • Notera även vilken av övning 1 och 2 som fungerade bäst på sin häst

 

Övning 3 - hörnpasseringar

  • Rid efter långsidan fram tills hörnet på ridbanan
  • Några meter innan hörnet böj hästen i samma grad av böjning som den ska ha i hörnet
  • När ni kommer fram till hörnet mjukna och lätta lite i båda tyglarna och låt hästen följa sin böjning genom hörnet.
  • Fortsätt så här några varv runt ridbanan och rid hörnpasseringarna på detta sätt

Övning 4 - böjd rakt fram



  • Rid efter långsidan med hästen böjd
  • Efter halv långsidan, lätta på tyglarna och se om hästen följer sin böjning (öppna dörren)
    Om hästen inte följer sin böjning får du som ryttare försöka visa hästen att den inte skall fortsätta rakfram efter långsidan utan då stänga den dörren
  • När hästen följer sin böjning och lämnar spåret rider du en halv volt in till medellinjen.
  • Följ medellinjen rakt fram till mitten på kortsidan
  • Vid kortsidan byt varv och gör samma sak i nästa vara
  • Upprepa ett antal gånger tills det känns bra
  • Komiåg att rida hörnpaseringarna på samma sätt som i övning 3 även i denna övning

Upprepa dessa övningar tills du och hästen fått kläm på dem.
På detta sätt kommer du kunna påverka och svänga din häst utan att "ratta runt" den i munnen.
Hästen får möjlighet till att göra saker i balans där vi som ryttare stör hästen så lite som möjligt.

Alla övningar jag kommer visa framöver förutsätter att man rider på detta sätt.

Nästa inlägg kommer handla om jämnvikt, framvikt och bakvikt.
Välkomna tillbaka!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tack för ett nytt tips :-)

Ankis Hörna sa...

Åhhh, det vill jag att du kommer & lär oss :)