onsdag 28 oktober 2020

Sol ute, sol inne, sol i hjärtat, sol i sinne


Det har verkligen hänt något, Pilgrim som mer och mer blir vuxen har de sista veckorna verkligen visat en otroligt stor mental mognad och hans fokus har nått nya höjder.
Hela ridpassen är hans öron spetsade framåt, han känns så otroligt stolt och han kan hålla fokus hur länge som helst. Han känns verkligen NÖJD!
Det största kvittot är när han fortsätter arbeta trots störande saker i hans omgivning.
Han är en häst som vill hålla koll och ha kontroll och att han nu släpper det för att verkligen vara 100% närvarande i vår träning är magiskt!

Till exempel här om kvällen när Husse rev innerväggarna i kornas lösdrift, ljudet av plankor som dras loss, spikar som slås ut och en pannlampa som viftar runt bekom honom inte alls.
Lösdriften ligger precis nedanför vår ridbana och han stannade inte en endaste gång för att kolla vad Husse höll på med.

Han är verkligen en dröm, har aldrig mött en häst som honom!
Varje dag jag rider honom förvånas jag över hur lätt allt är tillsammans med honom.
Igår red jag lektion för Ewa, en bit in i passet kom vi till det läge där han verkligen släppte in mig. Det är så häftigt när detta händer, allt blir stilla och tyst och han släpper verkligen ned mig in i hans rygg. Vi upplever det ganska ofta men igår var det första gången det skedde och jag samtidigt upplevde att mina stigläder blev för korta. Wow, det var helt otroligt att få känna och då också förstå den tillförlit han känner till mig för att låta mig få komma så nära, på alla plan.

 
Cappe, han är bäst som vanligt!
På bilden ovan ser ni Cappe styla loss. Vi var på väg till uppsittningspallen och plötsligt undrade jag vart min ponny tog vägen (gick lös bakom mig). Vänder mig om och då står han där och stylar och är mycket nöjd över sin förträfflighet.
Han fick självklart en kaka för att han var så söt och då blev han väldigt nöjd.

I ridningen slås jag över hur otroligt lätt han har för att koordinera sig in i galoppen. Jag kan be om galopp vart som helst och hur som helst och han bara rullar över i en perfekt samlad galopp. Så häftigt.
Han är verkligen en häst som man skulle kunna galoppera ett helt ridpass på och han kan verkligen ge mitt nervsystem många galopptimmar. Längtar efter att göra galoppiruetter och byten igen <3
Tror mycket av det som gör det så enkelt på honom är att han inte är rädd för belastning. Hans länd är stark och han törs verkligen ta emot sin egen vikt och han har en otrolig balans.
Jag hade inte innan jag träffade honom förstått att en häst kunde besitta en sådan balans. Han har även en förmåga att lyckat gå ovan på underlag (snö, skare, lera mm.) där alla andra hästar sjunker igenom. 

Idag får alla hästar vila. Det är så lyxigt att arbeta hemifrån för det är lätt som en plätt att hinna rida alla 3 varje dag och samtidigt hinna med lite arbete på gården. Men idag ska jag umgås med en vän, ska bli så mysigt men det är en hästvän så jag vet ju vad vi kommer prata om...

Inga kommentarer: