måndag 5 oktober 2020

Världens bästa kurs, världens bästa Pilgrim, världens bästa Ewa!


Tänk att det äntligen blev kurs och vilken kurs det blev sen!
Det var nog en av de bästa kurserna någonsin.
Hela energin var så lugn och vi skapade verkligen en plats och ett rum för lärande.
Det var rent utsagt magiskt.
Ewa förmedlade så mycket kunskap och jag tror vi alla insöp så mycket vi kunde.


Jag red Pilgrim båda dagarna och vi fick många nya små infallsvinklar att ta med i träningen men också ett kvitto på att vi är på rätt väg.
Jag måste faktiskt inse vad långt vi kommit båda två och när jag scrollar igenom bilderna från vårt sista ridpass så ser alla trevliga ut. Vår lägsta nivå har höjts och vi har funnit en nöjdhet i vår träning.
Även när vi gör lite för svåra saker så kan vi göra det utan att det skapar frustration i någon av oss och det är faktiskt rätt svårt och det visar att vi börjar hitta en del självkontroll äntligen.
Vi kan väldigt ofta hålla ett flöde även om vi testar något nytt och lite för svårt, för nu har vi ett neutralt läge som vi kan falla tillbaka till och sedan börja om.

Koordinera sig in i anslag

Anslag

På fredag kväll dagen före kursen red jag och Pilgrim på banan och då hittade vi anslagen från de uppkortade steg.
Vi har gjort anslag förut men nu kunde vi korta, jag gav hjälpen (kramandet med tårna i ytter-inner stigbygel) och jag kunde sedan vänta medan Pilgrim koordinerade sig in i ett anslag, lugnt och kontrollerat. Ett litet lyft och sedan fram i fin trav.
Anslagen tidigare har blivit väldigt stora, för stora, vilket resulterat i ett stopp efteråt.

Detta blev även en nyckel för oss in i trampet och piaffen, då detta blev ett naturligt försteg inför något annat (anslaget). Det var som om dessa anslag blev syftet som Pilgrim lätt kunde förstå och då helt plötsligt blev inte trampet ett mål i sig och på så vis mycket enklare.

På kursen red vi lite anslag sista dagen och Ewa bekräftade att vi var på rätt väg.
Det finns någon liten skevhet kvar som beror på att Pilgrim behöver mer styrka men det är bara att fortsätta precis som vi gör och bygga styrka.

Passage

Vi hade även under dagarna lite fokus på passagen.
Och då främst min sits där jag måste våga belasta i passagen och söka efter de lägen där han släpper in mig.
När jag hittade rätt i sitsen mellan lättnad innan och efter och belastning under så kunde vi bitvis finna fler steg. Jag hoppas verkligen att vi får en bra vinter med ett underlag som det går att träna på för nu vill jag fortsätta med allt detta och verkligen stärka oss båda.

Passage

Passage

Idag så här efter kursen är jag fylld av ett lugn och en längtan efter att träna.
Det känns alltid tomt när Ewa åker hem, önskar verkligen att vi bodde närmre varandra.
Hoppas verkligen att nästa år blir ett år med fler kurser!

Inga kommentarer: