fredag 8 november 2019

Vad är en häst och så här rider vi


I börja på detta år sa jag "detta kommer vara året då jag fokuserar på hästarna och vår gemensamma utveckling".
Och vilket år det varit än så länge!
Hela åtta gånger har jag varit upp till Ewa och fantastiska fem gånger har Ewa kommit ner till mig och än är inte året slut.
Det har även varit kurs med Birgitta Järnåker här på gården och en kurs i WE med Pia ter Bruggen.
Utöver det har jag haft ett egen ordnat ridläger hemma för första gången, deltagit på ett par intressanta kurser bl.a. en i djurkommunikation samt hållit fler lektioner än någonsin. 
Och jag törs nog säga att all investerad tid verkligen gett resultat.
Att ha Ewa som mentor och vän och de möjligheter det ger är för mig större än vad jag kan beskriva här i ord.
Jag känner mig så tacksam, överväldigad och ödmjuk. Men känner även en enorm kärlek.  

I helgen var det åter igen dags för kurs hemma på gården.
En kurs för representanter, adepter och elever inom Kraftskapande Ridkonst.
Ewa Schaeder kom ner till mig på fredagen och kursen var lördag och söndag.

Denna kurs kommer bli ett återkommande event första helgen i november varje år och ha samma team och namn varje gång.
"Vad är en häst och så här rider vi"

Det är så lätt att fastna i gamla mönster och vanor och för att inte glömma alla normer som man lätt ramlar ner i, men vi vill hela tiden utvecklas och därför känns det extra intressant att ha samma tema varje år. 

Lördagen ägnade vi åt "vad är en häst". Vi började med att titta på hästens skelett och en av deltagarna hade med sig 2 hästbäcken och de tillhörande korsbenet "Sacrum" som består av 5 sammanväxta kotor.  Där korsbenet (Sacrum) och bäckenvingen (Ilium) möts finns den omtalade SI-leden.

Sacrum, bäcken, ilium, SI-led
Efter många djupa samtal gick vi ut i stallet och tog Lilja till hjälp för att titta närmre på de delar vi pratat om.
Vi började med att betrakta hur hästen betar samt äter hö.
Hur den rytmiskt rör sitt huvud till höger och vänster och på så vis skapar en hälsosam böjning i sin kropp åt de båda hållen.

 

Höger böjning

Vänster böjning
Sedan gick vi in i stallet och betraktade Liljas bäcken.
Vi pratade om korsbenet och dess betydelse, om hästens länd och vikten av hur hästen rids.
För att ta ett av exemplen vi tog upp så pratade vi om vad som händer när hästen sträcker sitt bakben för långt bak under ridningen.

Alla hästar kan sträcka sitt bakben visst långt bak utan att behöva ändra sitt bäcken.
Inom detta område vill vi hålla oss när vi rider.
Om vi däremot rider hästen mer framåt och utan att den håller ihop sin kropp kommer bakbenet hamna längre bakom hästen än vad som är önskvärt.
För att kunna lyckas med detta kommer hästen behöva behöva ändra bäckenets position och tippa det, korsbenet sänks, korset blir platt och hästen måste spänna sin rygg för att klara av belastningen och detta kommer ge en överansträngd länd och en öm rygg.
Så logiskt och ändå är det så många som rider sina hästar på detta sätt.  


Efter genomgången i stallet var det dags för några ridpass på banan och vi plockade med oss våra kunskaper dit.
Jag red Pilgrim och det är så himla häftigt att få känna hur mycket han utvecklas mellan varje gång Ewa är här. Han mognar både kroppsligt och mentalt hela tiden.
Något som är jätte stort för oss är att han kunde skrittarbeta nästan ett helt pass med fullt fokus utan att bygga på sig mjölksyra.
Men vi har lagt ner ett enormt jobb, både på min sits och hans mentala utveckling.
Så det är verkligen roligt nu när det ger resultat.  


På kvällen efter avslutade lektioner i paddocken samlades vi runt den öppna elden där vi helgrillade fårlår, marshmallows och fortsatte våra samtal om allt som hör livet till.

Det är något magiskt med eld och fina vänner
Egen balans + sträckta tyglar, går det?
Dag två fortsatte sedan med temat "så här rider vi" och fokus låg på sittandet.
Vi började med att utforska en del saker i stallet, i sadel, på sadelbock.
Vad händer med vårt bäcken, hur håller vi vår balans, hur påverkar tyglarna oss?
Går det verkligen att hålla sin egen balans med sträckta tyglar?
Sedan gjorde vi som dagen innan och plockade med oss det vi pratat om upp till ridbanan. 

Så var det den där lilla detaljen med hakan...
Jag och Pilgrim hade fokus på öppnor under söndagens lektion, följa sin böjning och omformning.
Väldigt nyttigt och givande.
Vi hittade många bra små saker att fortsätta fokusera på.
Så i "hemläxa" har vi fortsatt arbete med öppnor med mindre böjning.
Jag har det senaste halvåret gjort en stor beteende förändring gällande min sits och det börjar verkligen ge resultat.
Fokus nu ligger på att höja hakan, men det känns som en baggis med tanke på allt annat jag lyckat förändra. 

Mattes fina pojkar vill båda två vara med på kursen
Summa summarum var det en fantastisk kurs, kanske den bästa jag någons varit på.
Samtalen, gemenskapen, värmen, vännerna, hästarna, maten, ja allt!
Jag längtar redan till nästa år! 

Inga kommentarer: