måndag 11 november 2019

Året går mot sitt slut


Tiden rusar fram och snart är vårat hus äntligen klart.
Bara lite på framsidan kvar runt bron nu, så skönt!
Vi har fortsatt mycket att göra samtidigt som vi även måste vinterställa gården.
Hästarna har flyttat upp från betet (det gjorde de i fredags) och sommarhagarna är avställda i väntan på nästa års gräs.
Det är alltid mycket att göra på en gård innan snön kommer men nu tror jag att vi ligger i fas, det släpper en del av stressen.

Förra veckan rev vi den lilla ridbanan (16x32m) på den stora (30x50m).
Jag hade valt att ha kvar den lilla banan fram till kursen med Ewa Schaeder och det hade varit så bra väder med plusgrader.
Men den helgen blev det kallt och sedan dess har vi haft minusgrader.
Stolparna frös så klart fast men vi stalltjejer tog varmvatten och spett och vi gjorde en fantastisk insats och vips så var banan riven. Så nu är den redo för vinterns första skottning, men hoppas den dröjer.

Mina hästar är super fina just nu!
Jag har börjat rida upp Pilgrim lite så smått efter att haft han lite lägre i tonus medan vi renoverat huset.
Vi har börjat leka lite mer med passagen och nu kan jag växla passage-trav när jag önskar.
Det är så jäkla häftigt!

Lilja är super pigg.
Ojoj, att rida henne nu är både super kul och svettigt.
Märker verkligen att hon älskar våra gemensamma och det gör jag också.

Och Cappe, min fina underbara Cappe.
Han som jag hållit lite för mig själv på slutet för att han önskat det.
Men under kursen med Ewa förra helgen så bad han för första gången om att få vara med!
Nu fick han inte det, men han ville.
Sedan dess har han varit så otroligt fin! 


Jag har smugit igång med lite lektioner, kör mina stora grupper så jag kan ha många lektioner på en gång en dag i veckan samt att jag har mina träningar i Bräcke och Ånge en gång i månaden.
Men snart hoppas jag kunna börja köra igång för fullt igen. 

Har köpt mig en liten griffeltavla på en antikmässa från 20-talet.
Helt perfekt när man håller lektioner och rita övningar på när man förklarar.
Fungerar även utmärkt i minusgrader, super nöjd!


Sedan har vi även monterat nya isolerade fönster i garaget.
Så nu återstår bara att spruta isolering på vinden så är garaget varmbonat och klar, goals!

Denna vecka kommer jag arbeta tre dagar i Stockholm, får se det som lite paus och chans att vila. 
Även om jag kommer ha extrem abstinens efter mina hästar.



Inga kommentarer: