onsdag 27 november 2019

Alla är viktiga


Igår kväll red jag lektion för Ewa och det var så himla härligt.
Kändes som om det var en evighet sedan då jag varit både sjuk och bortrest med jobbet.
Vi red omformningar och öppnor.
Gick jätte bra, Pilgrim var som en dröm.
Jag känner mig som ett proffs när jag sitter på hans rygg.

Vi har ju haft en del fokus på passagen på slutet och det har faktiskt gett häftiga resultat i skolskritten.
Skolskritten är nu som en passage i skritt typ, alltså med gung och höga knälyft fram. Sjukt häftigt.
Han är verkligen en uttrycksfull häst och jag tror inte det finns några begränsningar för hur långt vi kommer nå tillsammans.  


Lilja har fått följa med på några uteritter under den senaste veckan och hon älskar verkligen det.
Det märks så himla tydligt, för dagen efter en uteritt är hon extra pussig och mysig.
Hon är verkligen en häst som vill arbeta mycket för att hennes humör ska vara på topp.
Så nu när jag varit sjuk och renoverat huset och därmed ridit lite så visar hon tydligt att hon är lite missnöjd. 

När Lilja är missnöjd brukar hon nafsa mig i jackan, hon har väldigt lite tålamod och vill gärna prova att göra tvärt emot det jag ber henne om som t.ex. inte vilja stå still och vänta medan jag sätter på Pilgrim grimman för att leda ut dem på morgonen.
Hon är lite som mig när jag är missnöjd, hon blir lite obstinat *skrattar*
Men när hon får jobba och kännas sig viktig och behövd då är hon glad.

Jag har också märkt att Lilja tycker vissa saker är extra viktiga.
T.ex så anser hon att man ska ryckta innan man rider. Om jag bara borstar av henne är hon inte nöjd, tror hon tycker jag är lite slarvig då. Utan det ska vara ordentligt och det innefattar en rycktning och jag får absolut inte glömma borsta henne i pannan.
Det är också mycket viktigt att gå in i boxen innan man ställer sig på gången för att bli sadlad och på kvällen när man tar in henne i stallet för natten ska hon gå själv in i boxen (vilket betyder att grimman ska tas av ute i gången gärna långt före henne box) det är ett ansvar hon vill ha.

Jag är så himla glad över att jag kan ha mina hästar hemma så de har möjlighet att få sina behov tillgodosedda. De är alla olika med olika önskemål om hur vardagen ska fungera.
Jag kan tänka på det i bland, hur bra alla gör det som står uppstallade i stora stall med många människor och hästar. Det kan inte alltid vara enkelt. Inte om man som jag vill tillgodose alla hästars önskemål och behov om hur de faktiskt vill ha saker och ting. 
T.ex. så är det verkligen viktigt för hästarna i vilken ordning de får mat, i vilken ordning de går till och från hagen och att får en häst mat så måste man ge de andra också (om ack så lite så ska det ändå alltid ges). Jag tänker att i ett stort stall är det lätt att människorna bara ser till sin egen häst och dess unika behov och ser inte alla hästarna som en helhet.
Men bryr man sig om sin häst så betyder det att man måste bry sig om alla andra hästar också.
För det är viktigt för hästarna och de har stenkoll på hur vi tänker och agerar.
För dem är alla viktiga och det måste det vara för oss också.  

Inga kommentarer: