tisdag 26 november 2019

Stjärnglans

Så fin "julklapp" från en fin vän och elev
Vet ni vad, vårat hus är klart!
Hoppas på fint väder i helgen så jag kan ta några bilder och visa er.
Nu gäller det bara att trappa ned arbetet lite i taget, är helt slutkörd och det ska bli så skönt att få återgå till vardagen igen. Förkylningen börjar släppa och det har faktiskt varit lite skönt att vara sjuk och ligga lite i soffan.  

I helgen som var åkte jag till Bräcke och höll lektioner, en liten nätt arbetsdag på 12h. 
Jag är i Bräcke en gång i månaden och det är verkligen otroligt roligt när ens elever gör sådana enorma framsteg.
Alla hade verkligen klivit upp en nivå sedan sist och det är precis det som gör mitt arbete så himla roligt och givande.
Att ha elever som är engagerad och tränar flitigt gör att det går att höja nivån på träningen och börja pilla med små detaljer, för i det lilla ligger det stora.

Dagens största stjärna!
Det är lätt att tänka att 12h arbetsdag är påfrestande, men sådana här dagar ger energi.
Jag åker hem med laddade batterier och en massa idéer och ny kunskap som mina elever och deras fina hästar gett mig.
Tänk så mycket vi kan lära av våra hästar, inte bara inom konsten i sig utan även gällande livet i stort. Det är verkligen stort om vi tänker på det. 

Sötnötter!
Hemma är min ridbana helt framtinad och så där perfekt i underlaget.
Så jag och Pilgrim har galopperat en hel del.
Det är lika bra att passa på innan det blir snö och is.
Vi har haft fokus på fattningar för antingen trampet i stigbygeln (ytter-inner) eller hjälpen för terre a terre (puff med skänkeln). Det är intressant att utforska hur de olika signalerna ger olika galopper och hur otroligt bra de fungerar.

Jag har också haft mycket fokus på vilka förberedelser jag behöver göra för att få den galopp jag tänkt mig. Det som känns riktigt bra är att vi både har galopp och passage nu.
Dessa två rörelser ligger väldigt nära varandra och det är inge konstigt att galoppen kan försvinna medan passagen utvecklas eller att det blir galopp då tanken var att försöka nå passage.
Men nu känns det som om nöten är knäckt och jag har både passage och galopp och kan be om det jag önskar. Det är lite coolt.

Ikväll är det lektion för Ewa, veckans bästa dag!
Får se vad hon har i åtanke för oss.

Inga kommentarer: