torsdag 12 september 2019

Kurs med Ewa Schaeder


Vilken helg!
Två dagar med kurs för världens bästa Ewa Schaeder.
Ewa och Pelle kom redan på fredag kväll så jag fick rå om dem lite extra mycket denna gång.
Då vår dator tackat för sig kan jag inte läsa in och redigera bilderna från kursen så jag bjuder er idag på ett par skärmdumpar ur en film och några bilder där jag fotat av skärmen på kameran med mobilen *skrattar* Men så fort vi lagat datorn kommer det komma massa bilder, jag lovar!

Efter mina dagar uppe hos Ewa gjorde vi en del förändringar i min sits som jag slitit med sista veckan.
Det har varit svettigt, det har varit tufft men det har gett resultat.
Lång väg kvar men en rolig väg, jag älskar att utvecklas!


Vi jobbade mycket med tyngdpunkten under kursen.
Utforska vart hästen hade sin tyngdpunkt i olika gångarter.
Vi red på volt i skritt, trav och galopp åt båda hållen och flyttade vikten hos oss själva från inner fram till inner bak, till ytterbak och sedan till ytter fram.
Otroligt intressant och VIKTIGT!
Vi pratade även om olika grader av samling, till exempel att första graden av samling är att stanna-gå-stanna.


På lördagen red jag Pilgrim och hjälp vilken stjärna han är!!!
Alltså den hästen, är så himla stolt över äran att få vara hans matte, vän och samarbetspartner.
Han är känsligare än känsligast, lyhördare än lyhördast och så villig att göra allt rätt.
Han talar tydligt om när jag blir för ivrig eller kräver för mycket.

Tittar på bilderna i kameran och inser att det verkligen ser ut som om han växt.
Han har fått en sådan rening och en otroligt vacker hals (något som kommit med skolningen).
Han har blivit riktigt stabil och säker och känns så stolt att bli buren av.

Han dansade runt på ridbanan och jag kände mig som en drottning.
Att med elasticitet och mjukhet kunna leka med takt och tempo i traven, det är en dröm.



På söndagen var det Liljas tur.
Älskade häst, hon är en hård och rättvis lärare.
På Liljas rygg måste jag rida på ett helt annat sätt, de kompletterar varandra så bra Lilja och Pilgrim.
Jag måste vara kvick, exakt och snabbt ta beslut.
Jag måste kunna styra upp situationer och inte släppa iväg.
Så himla nyttigt för mig, jag känner hur hon gör mig till en så mycket bättre ryttare varje gång jag sitter på hennes rygg.

Lilja har en otrolig kapacitet, hon rör sig på en väldigt smal stig och hon går lätt in emot tramp och passage.
Jag tror att det mer handlar om att skola mig här än att skola henne.
Det är rätt häftigt att få uppleva.

Ewa guidar oss så himla bra och hon kan verkligen få oss att prestera på topp.
På Lilja där så mycket handlar om min skolning är Ewas ögon och råd ovärderliga.
Jag behöver vara mer teknisk med Lilja, medan jag använder mer känsla på Pilgrim.
Jag är en ryttare som mest använder känsla och att få träna min teknik på Lilja är ovärderligt.
Jag skulle aldrig vara där jag är idag utan henne och Ewa. 
Att kunna kombinera känsla och teknik är det som enligt mig gör den perfekta ryttaren. 

Till pass två bytte vi till kandar och det blev en enorm skillnad.
Vi hade lite problem med höger formgivning på på postkandaret men det försvann i stort sett på kandaret.
Det visar vikten av rätt betsling för rätt ändamål.



Nu fortsätter jag att träna, träna och träna.
Så mycket att utforska och testa. Och för att nå resultat kräva många timmar i sadeln, tänk vilken tur att jag har tre hästar.
Men det kommer bli en lite lugnare period nu med ridningen då vi håller på med enorma husrenoveringar. Men det betyder ju inte att jag inte kommer rida, det kanske bara inte blir lika många pass per vecka i ett par månader nu.
Men sedan har jag hela vintern på mig att träna. 

Inga kommentarer: