fredag 27 september 2019

Fem dagars fokus


Även om det är fullt upp i bygget så har jag just nu en liten plan med Pilgrim.
Planen heter GALOPP!
Pilgrim är en "dansare" och jag tänker att planen är att han ska kunna göra allt.
Vi ska rida alla rörelser och vi ska lära oss allt det tillsammans.
Då är galoppen en viktig del och Pilgrims galopp är helt otrolig men blir då samtidigt också väldigt "svår" att rida.
Den är stor, rund och han tar otroligt mycket vikt på ytterbak i galoppen, så minsta lilla jag rör mig, sitter fel eller har för hög tonus så stör jag honom och då blir det inte så mycket galopp av det hela.
Det gör också att vi inte rider så mycket galopp och han behöver galopp i sitt system för att det ska gå lättare.

Därför ska vi ha lite fokus på galoppen nu, lika bra att köra på innan det blir is och halt.
Och eftersom jag alltid lägger upp min träning i 5 dagars scheman så kommer vi nu longera i fem dagar.
Dels får Pilgrim chans att finna galoppen i paddocken nu när vi har ett nytt läge (där han är mycket mer stabil i kroppen) och dels får jag möjlighet att verkligen se hur han gör och rör sig.
Att betrakta sin häst under rörelse sätt saker i ditt system som du inte får från ryggen, så det är ett perfekt komplement. 

Det ska bli spännande att se vad som kommer ut av detta och jag lovar att lämna en rapport när dessa fem dagar gått.

Vad tränar du och din häst på just nu?

Inga kommentarer: