tisdag 3 juli 2018

Finpricken

Söta Prickig hjälper till att ge matte massage.
Det rolig var att om A tog i för hårt så jag tyckte det gjorde ont så bet Prickig henne i handen, haha
Det händer så sjukt mycket med Pilgrim just nu att jag knappt hinner med.
För att nämna några små saker så har vi börjat nosa på både passage och byten och i helgen kom piaffen.
Men största utvecklingen han gjort är ändå mentalt.
Han har blivit så himla vuxen, cool, modig och trygg.
Han knatar fram överallt och tar sig an alla utmaningar med största självförtroendet.

Pratade förra veckan om det här med relationen till hästen och det är en otroligt viktig pusselbit i Pilgrims utveckling.
I och med att vår relation har stärkts så har så många saker löst sig själv.
Jag vet att jag nämnde att nu när jag vet vilken relation jag vill ha till hästen och vad det innebär så löser sig vardagen av sig själv.
Jag nämnde det här med uppsittningspallen t.ex.
Men jag vill nu även berätta om ett par saker till som helt enkelt löst sig själv, helt utan att jag försökt träna det med Pilgrim. 
Det har bara blivit en naturlig del av vår vardag och det genom förtroende, ömsesidig respekt och tillit.
Dessa två saker är flugluvan och flugsprayen.

Pilgrim har avskytt dem båda.
Luvan har han inte velat sätta på sig och krupit längst in i boxen och gömt sig när den kommit.
Flugsprayen har han hatat när den landat på kroppen. Han är inte rädd för ljudet utan hatar att bli blöt.
Nu är ingen av sakerna ett problem längre och han kryper glatt in i luvan och bryr sig inte om att bli sprayad.
Tänk så enkelt det kan vara och det som känns allra bäst är att jag vet att det är hans helt egna beslut att han nu tycker detta är okej.

Nu ska vi fortsätta träna på alla våra nya saker i ridningen.
Pilgrim är verkligen en otrolig häst och jag ser hur han i framtiden kommer dela med sig till människor av sina kunskaper.

Nästa vecka går vi på semester och i helgen blir det nog höskörd.
Bästa timeingen att få in höet direkt när semestern börjar och sedan är ångesten borta och man kan vara ledig på riktigt.
Höläget i år är verkligen kritiskt, tror det är många hästägare som inte förstår hur illa det är.
Jag är så himla glad att ha mitt på det torra men det är många som kommer få det jobbigt.
Bönderna har beställ slakt av kor redan nu då de ser att maten inte kommer räcka och det innebär också att många hästägare kommer hamna i andra hand.
För det är ju självklart, har man inte mat till sina egna djur så säljer man inget heller.

Så nu hoppas jag att detta väder håller i sig och att vi får in mycket hö i helgen.




Inga kommentarer: