fredag 6 juli 2018

Ljuvlig kväll


Snacka om att känna sig kluven, vädret är helt otroligt magiskt men samtidigt ställer det till enorma problem för Sveriges jordbrukare och risken för bränder är enorm.
Hade detta varit för hundra år sedan hade vi haft vad man kallar ett krisår, men jag tror ändå att många kommer få det otroligt tufft. 
Bristen på foder till djuren kommer bli enorm och många djur kommer tvingas gå till slakt.
Vårat hö är slaget nu och vi kör in det i helgen, nu håller vi alla tummar att vi får så mycket att vi klarar oss hela vintern.
Jag hoppas också verkligen att alla tar detta på fullaste allvar nu och ser till att endast köpa svenskt kött och att man inte eldar vare sig på sin gård eller i naturen.
Vill inte ens tänka på vad en skogsbrand skulle kunna innebära...

Igår kväll red jag i alla fall två hästar.
Först Janets fina Donne som fullkomligen dansade fram.
Den hästen alltså, jäklar vilka kvalitéer han har!
Svenska Halvblod när de är som allra bäst, jag blir så himla sugen på att ha ett halvblod igen.
Vi plockade fram lite passage och lite tramp, när en häst har en sådan otrolig takt i sig blir allt så himla enkelt.
Takten är verkligen A och O, och man får inte glömma hur otroligt viktig den är i hästens utbildning, att investera tid och göra hästen stark så den kan trava i en jämn takt.
Jag har tidigare i mitt liv mest ridit halvblod och då har man fått detta lite gratis faktiskt, men nu när jag rider och möter så många andra raser blir det så himla tydligt, vikten av den jämna takten.

Efter Donne red jag min fina Cappe.
Och han var verkligen fin igår.
Red en övning vi fått av Ewa och han kändes så himla stark.
Mycket växlingar mellan skritt och trav och ett par 8m volter i galopp.
Övningen löser så mycket åt en och när övergångarna satt ja då dansade vi fram.

Ibland tänker jag på att vad är det som får det att kännas som om man dansar vissa ridpass.
Det kom jag fram till igår är att det är bland annat när alla övergångar och växlingar mellan olika rörelser bara flyter på.
Då känns det som om man dansar ihop, helt underbart.

Ikväll ska jag rida alla hästarna och sedan kommer de få vila lördag och söndag när vi tar in höet.
Men jag går på semester nu så sedan har jag hur mycket tid som helst till allt!
Vi har köpt en hell massa virke så till veckan är det bara att börja på alla våra små och stora projekt, ska bli så himla roligt. Är så taggad nu!
Semestern here I come! 


Inga kommentarer: