fredag 24 mars 2017

Pigg energibomb


Tänkte jag skulle göra en lite uppdatering om hur det går med Cappe och hans ben.
Det har nu gått 7.5 vecka sedan han gjorde sig illa och slog upp den skada han redan fått vänster bak.
Denna gång mycket värre och han var rejält halt med smärta i benet.
Han är inte ultraljudad (på veterinärs inrådan) men vi är ändå ganska säkra på att det blev en senskada denna gång.
Senskador kräver tid och som jag sagt förut så har vi all tid i världen.

I vilket fall så mår Cappe så mycket bättre nu!
Jag kan inte längre se att han skulle vara halt.
Han få successivt större och större hage och vi går längre och längre promenader.
Han är inte alls lika varm i benet längre, gallorna krymper och är mjuka och fina.
Det ända jag märker är att han vilar det benet lite mer än jag skulle säga är normalt.
Så självklart känner han fortfarande av det lite, det är nog lite stramt skulle jag gissa.

Nu när han börjar må så bra så börjar han också bli sjukt pigg.  
Han gör alltid minst en luftfärd på våra promenader.
Och Cappe gör inte små beskedliga bockar utan han hoppar 3m rakt upp i luften landar och sedan avslutar det hela med en snygg stegring.
Finns sådan kraft och styrka i den hästen att man blir helt tagen. 
Men han är så otroligt medveten om sammanhanget så han håller sitt avstånd jag känner mig aldrig trängd.
Inte en sekund att jag blir orolig att han ska komma för nära eller råka göra mig illa.
Inte heller att han försöker dra iväg eller sticka, jag känner knappt i grimskaftet när han gör sina bus.

Det som slår mig i detta är att det är rena energiutlopp.
Han blir inte spänd efter eller får något stresspåslag.
Det fick han förut, jämt när han var så pigg blev han jätte stressad och helt okontaktbar.
Nu är det bara energi som ska ut samtidigt som han är kvar med mig.
Efter att han släppt ut energin brukar han nu frusta och se så mycket lugnare och lyckligare ut i ögonen.

Jag förstår att vissa kanske läser det här och tänker "vilken ouppfostrad häst", "det där låter farligt".
Men så är inte fallet.
Man måste förstå Cappe i det hela.
Cappe är en högenergihäst som behöver lätta på trycket ibland. 
Han går i en sjukhage helt ensam, ingen att busa med.
Hagen är för liten för att han ska kunna bränna på i hundra knyck och få utlopp för sin energi.
Dessutom har han gått i hagen så länge nu att den är så upptrampad att den mest är isig och hård.

Tänk er då att få komma ut efter en mjuk grusväg eller ut i lite djupsnö.
Klart som tusan att han måste få lätta på trycket.
Och så länge han gör det med respekt för mig och med kontroll så får han studsa hur mycket han vill.
Han är och kommer alltid vara en häst i första hand och då måste han få utrymme till att vara det.
Det är hans behov och det är viktigt att varje häst kan få utlopp för sina egna behov, vilka självklart skiljer sig från häst till häst.

Inga kommentarer: